date شنبه ۱۳۹۹/۰۸/۱۷ views 1793
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر مقاله

موضوع پژوهشی

ناشر Oxford

نویسندهجیمز محمد داوود کری

ترجمه-تلخیصمجتبی علی پور

مجله

شماره 3

سال نشر 2015

پژوهش های عثمانی کادیزادلی ،محمد بن عبد الوهاب

معرفی کامل

از دهه ۱۶۳۰ تا ۱۶۸۰ جنبش کادیزادلی[۱] توانست صحنه سیاسی پایتخت عثمانی یعنی استانبول را تحت سلطه خود قرار دهد، بخش بعدی این دوره مصادف شد با توسعه مرزهای امپراطوری عثمانی. بر اساس آموزه های بیرگیوی[۲]، و با تاثیر پذیری آشکار از ابن تیمیه[۳]، جنبش کادیزادلی شروع به ریشه کن کردن بدعت های دینی کرد (گاها با توسل به زور). در هر حال، شکست عثمانی در وین در سال ۱۶۸۳ نقطه سقوط جنبش کادیزادلی در استانبول و دیگر سرزمین های عثمانی بود. اما طی ۶۰ سال، جنبش محمد بن عبد الوهاب[۴] با شباهت های قابل توجهی به جنبش کادیزادلی، در نجد[۵] شکل گرفت. هر دو جنبش ادعای مقابله با بدعت های دینی را کردند (به ویژه در رابطه با شفاعت گرفتن از مردگان در قبرها)، به این صورت که مخالفان خود را به کفر[۶] متهم می نمودند، از دیگر موارد تشابه، استفاده از زور در هر دو جنبش است، زمانی که برای اعمال نظرات خود نیاز به اعمال زور و قدرت داشتند، متوسل به زور می شدند.

این مقاله به دنبال یافتن ارتباطات تاریخی و علمی میان این دو جنبش مهم است، و همچنین شامل بررسی مفصلی از محمد بن عبد الوهاب بر اساس اسناد معتیر علمی، می شود.

این اثر جامع، قادر خواهد بود تا درک روشنی را از فضای مذهبی که محمد بن عبد الوهاب در آن جنبش خود را آغاز کرده است، به مخاطب عرضه کند.

____________________________________________________________________

[۱] Kadızadeli movement
[۲] Birgivi
[۳] Ibn Taymiyya
[۴] Muḥammad ibn ʿAbd al-Wahhāb
[۵] Najd
[۶] unbelief (kufr)

مجتبی علی پور

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است