date پنج شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ views 167
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

پایگاه مخطوطات پزشکی اسلامی در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا

معرفی کامل

پایگاه مخطوطات پزشکی اسلامی یکی از پروژه‌های «کتابخانه ملی پزشکی آمریکا» (بزرگترین کتابخانه جهان در حوزه علوم سلامتی) است. این پروژه یکی از سه مجموعه بزرگ نسخه‌های خطی پزشکی اسلامی در جهان است و برخی از نسخه‌های موجود در این مجموعه تنها موارد برجای‌مانده به شمار می‌روند.

مدیریت و تالیف محتوای این پایگاه را دکتر «امیلی سوج-اسمیت» استاد بازنشسته تاریخ پزشکی اسلامی در دانشگاه آکسفورد و پژوهشگر ارشد دانشکده مطالعات خاورمیانه در این دانشگاه برعهده دارد که شهرت خود را مدیون تحقیقاتش وسیعش در این زمینه است.

پایگاه «مخطوطات پزشکی اسلامی» شامل فهرست تفصیلی و مصور بیش از ۳۰۰ نسخه خطی فارسی یا عربی موجود در کتابخانه ملی پزشکی است که عمدتا به علوم سلامتی در قرون میانه مربوط است و مخاطبش پزشکان و دانشمندان بوده‌اند. برخی از این نسخه‌ها دارای نگارگری‌ها و تصویرسازی‌ها بسیار چشم‌نوازی هستند. کاربران این پایگاه با کاوش در این منابع می‌توانند به وضعیت پزشکی اسلامی در قرون وسطی و نقش مهم آن در تاریخ اروپا پی ببرند.

بعلاوه، این پایگاه با بخش‌هایی مثل تاریخچه اسلام در قرون میانه، کتاب‌شناسی زندگی‌نامه‌ای و واژه‌نامه فنی محتوای مفیدی را برای دانشجویان و اساتید این حوزه فراهم می‌کند. امکان دسترسی مجزا به فهرست مولفان، مترجمان، مفسران، نسخه‌برداران، نگارگران، مالکان و حامیان هم موجود است.

 

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است