date دوشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۴ views 820
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع تاریخ اسلام

ناشر BRILL

نویسندهآنتونی بورت

سال نشر 2011

بین حافظه و قدرت؛ سرزمین شام در دورۀ تاریخی انتهای بنی امیّه و ابتدای بنی عباس

Entre mémoire et pouvoir: L’espace syrien sous les derniers Omeyyades et les premiers Abbassides

معرفی کامل

در این کتاب، تاریخ شام در قرن دوّم بررسی شده است. این کتاب در نظر دارد تا نشان دهد که یک فرهنگ قوی از نوشتارهای تاریخی در این قرن در سوریه وجود داشته است. هم موضوع و هم جامعیت کم‌نظیر منابع مورد استفاده (معرّفی مورخین، ارزشیابی منابع مختلف تاریخنویسی، تحلیل انتقادی از انواع سندهای مکتوب مختلف، استفاده از منابع حوزه‌های مختلف از جمله باستانشناسی، سکّه‌شناسی و غیره) باعث عمق و تازگی مسائل مطرح شده در این کتاب شده است. بعلاوه، مؤلّف تأملّات ابتکاری در مورد جایگاه و نقش تاریخ در جامعۀ اسلامی، علل پیدایش تاریخنگاری در این فضای خاص، چالشهای ایدئولوژیک و انگیزه‌های سیاسی مربوط به نگاشتن تاریخ و نیز معنای خاص مفهوم تاریخ در اسلام مطرح می‌کند. مؤلّف به منابع و رسائل اصلی مورّخین متعدّد استناد می‌کند. هم فِهارِس (شامل اعلام، آثار و مهمترین مفاهیم ذکر شده درکتاب) هم کتابشناسی بنحوه واضح و مناسب تنظیم شده است.

علاوه بر طرح افقهای جدیدی که به فهم این دوره کمک می‌کند. این کتاب معرفی و نقد پژوهشهای سابق در این حوزه، و بحث روششناسی عمیقی در مورد نحوۀ ارزیابی منابع تاریخی مختلف نیز شامل می‌شود.

آنتوان بورت دارای مدرک دکتری تاریخ از دانشگاه پاریس I (سوربن) و استادیار تاریخ اسلام در دانشگاه مریلند است. وی صاحب مقالات و آثار متعدّد در زمینۀ تاریخ صدر اسلام است. اثر دیگر وی «میراث اموی: خاطرات قرون وسطی از سوریه تا اسپانیا» (۲۰۱۰) نام دارد که یک همکاری مشترک بین او و پل ام. کاب است.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است