date شنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۲ views 1770
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع مطالعات زنان

ناشر Oxford

نویسندهعایشه هدایت الله

سال نشر 2014

شابک 9780199359578

معرفی کنندهآلا وحیدنیا

حاشیه­‌های فمنیستی قرآن

Feminist Edges of the Qur’an

معرفی کامل

عنوان کتاب الهام گرفته از کتابی از ریچارد بولیت با عنوان «Islam: the View from the Edge» (اسلام: نگاهی از حاشیه) است که در آن ریچارد بولیت استدلال می­کند که گاه تغییرات شکل گرفته در حاشیۀ اسلام به مرکز اسلام راه می­یابد. این کتاب، تعاملی هم شخصی و هم محقّقانه با خوانشهای فمنیستی از قرآنست. تمرکز نویسنده بر روی آثار محقّقان زن مسلمان به زبان انگلیسی و فعّالیتهایی با گرایش فمنیستی در تفسیر معاصر قرآن، عمدتاً در ایالات متحده آمریکاست. در این کتاب آثار کسانی چون آمنه ودود، عزیزه الحبری، رفعت حسن، کچیا علی، سعدیه شیخ، و اسماء بارلاس مورد بررسی قرار گرفته است.

می­توان بوضوح دید که تمرکز این کتاب بر تأمّلات نظری تفاسیر فمنیستیست تا تاریخ اندیشه یا پایه­های الهیاتی در سیاق پژوهش اسلامی. امّا جز تمرکز بر تأمّلات نظری، نویسنده از بحث در باب تاریخ و ماهیت تفسیر نیز بهره برده است. همچنین نویسنده بدقّت، چارچوب کار خود و اصطلاحاتی را که به کار می­برد تعریف می­کند.

کتاب متشکل از سه بخش اصلی است: بخش نخست کتاب، به بیان شرح مختصری از ایده­ها­یی تشکیل دهندۀ تفسیر فمنیستی از قرآن و بحث در باب تاریخ تفسیر اسلامی و سیر تحوّل «فمنیسم اسلامی» و ارتباط آن با اعتقادات فمنیستی یهودی و مسیحی می­پردازد. وی معتقد است که رویکرد مسلمانان به قرآن، نمی­تواند رویکردی مشابه با رویکرد فمنیستهای مسیحی به کتاب مقدس باشد، چرا که قرآن به عنوان کلام جاودانه و بیواسطۀ خداوند، مسلّم دانسته شده است و متن آن قابل مناقشه نیست. در بخش دوّم، بسیاری از استدلالها، روشهای تفسیری و رویکرد­های تفسیر فمنیستی بویژه بر مبنای آثار آمنه ودود و اسماء بارلاس با طرح درونمایه­های اساسی و استدلالهای محوری بشکلی موجز و سامانیافته، بازسازی شده است.  نویسنده در بخش سوّم با به چالش کشیدن مفروضات موجود در ذات تفاسیر فمنیستی و نقد روششناختی این تفاسیر، به طرح دشواریها و بنبستها در رویکردهایی که پیش از این بررسی کرده، می­پردازد.

کتاب حاشیه­های فمنیستی قرآن، بیش از آنکه سعی در پاسخدهی و حلّ مسائل داشته باشد؛ پرسشهایی نو می‌آفریند. مؤلّف در انتها، با مطرح کردن این احتمال که شاید بیشترِ پرسشهای جدّی و مهّمِ فمنیستهای مسلمان با توجّه به ماهیت وحی پاسخ داده شوند؛ خواننده را وادار می­کند تا در پی یافتن مفهومی جدید از ماهیت وحی برآید.

آلا وحیدنیا

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است