date یکشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ views 1892
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

دایره المعارف اسلامی به زبان انگلیسی

Encyclopaedia Islamica

معرفی کامل

این اثر ترجمۀ انگلیسی دایره المعارف بزرگ اسلامیست که بیشَک یکی از مهمترین آثاریست که در قرن حاضر در جهان اسلام صورت می‌گیرد. این دایره المعارف، برخلاف تألیفات مشابه، بوسیلۀ نویسندگان و صاحبنظران ایرانی، و از دیدگاه مسلمانان ایرانی نوشته می‌شود، و طبیعیست که ترجمۀ آن به زبان انگلیسی دریچه‌ای نو به جهان خارج از حیات دینی و فرهنگی مردم ایران خواهد بود. ترجمۀ انگلیسی مقالات این مجموعه به قلم صاحبنظران و با نظارت اسلامشناس معروف معاصر، پروفسور مادلونگ صورت گرفته، و مؤسّسۀ فرهنگی اسماعیلی لندن نیز، در طبع و نشر آن همکاری و مشارکت داشته است. گمان می‌رود که این کار عظیم، موجب اعتبار فرهنگی ایران در جهان خارج اسلامی و غیر اسلامی خواهد بود .

کوشش شایسته‌ای که در پژوهش، نگارش، تنظیم مطالب، و اشتمال آنها بر جوانب گوناگون تاریخ و تمدّن و علوم اسلامی و شرح احوال و آثار بزرگان و دانشمندان مسلمان در این کتاب به کار رفته، بویژه توجّه خاصّی که به آثار علمای شیعی مبذول شده، بهترین گواه بر ارزش و اعتبار دایره المعارف کنونیست. جنبۀ ابتکاری آن بخصوص در مورد مذهب شیعه و علما و پیشوایان آن که در دیگر دایره المعارفهای اسلامی غالباً به اجمال مطرح شده یا مغفول مانده بود، در خور تقدیر است.

آقای سید کاظم موسوی بجنوردی بنیانگذار، سرویراستار و مدیر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، بر فرایند ترجمۀ این اثر نظارت کامل داشته است .

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است