date دوشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۲۸ views 944
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع مطالعات اسلامی

ناشر SPRINGER

نویسندهمحمد علی البارحسن شمسی-پاشا

سال نشر 2015

شابک 9783319184289

دیدگاه اسلامی درمورد اخلاقِ زیستی معاصر

Contemporary Bioethics: Islamic Perspective

معرفی کامل

این کتاب، اصول مشترک اخلاقی و نظام اخلاقیِ به دست آمده از دلیل شهودی که خداوند از طریق ایجاد فطرت (سرشت) و عقل انسان (العقل) به وی عطا کرده است را مورد بحث قرار می‌دهد. موضوعات پزشکی ارائه شده و مسائل اخلاقی مربوط به موضوعاتی مانند آزمایش ژنتیک، کمک به باروری و پیوند عضو، مورد بحث قرار می‌گیرد.
در حالی که این منابع طبیعی هدایای ویژه خداوند به انسان هستند وحی خداوند به پیامبران، منبع ماورالطبیعه‌ی هدایت الهی است که جوامع انسانی بواسطه‌ی آن در تمامی زمانها در طول تاریخ هدایت شده‌اند. بخش دوم کتاب،  بر اهدافِ عمل دینی و اسلامی – مقاصید – که عبارتند از : حفظ ایمان، حفظ حیات، حفظ ذهن (تفکر و تعقل)، حفظ فرزندان (النسل) و حفظ دارایی، متمرکز است‌. در نهایت، بخش سوم از کتاب مسائل روزِ گزینش‌شده از جمله: سقط جنین، دستگاه‌های کمک به باروری، ژنتیک، پیوند عضو، مرگ مغزی و جنبه‌های پایان زندگی[۱] را مورد بحث قرار می‌دهد. شواهد پزشکی کنونی در مورد هر یک از موضوع ارائه شده و سپس بحثی مفصل از مسائل اخلاقی مرتبط آن در ادامه پیگیری می‌شود.

___________________________________________________________ 

[۱]. در پزشکی، پرستاری و مشاغل بهداشتی، مراقبت پایان زندگی به مراقبت‌های بهداشتی از بیمارانی گفته می‌شود که در ساعات یا روزهای پایانی زندگی خود هستند و به طور گسترده، مراقبت از تمام کسانی که به بیماری مرگ‌آور دچار شده و یا وضعیت بیماری مرگ‌آور آنان پیشرفت کرده و علاج ناپذیر است.

سید مهدی مصطفوی

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است