date سه شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ views 186
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع اسلام و محیط زیست تاریخ فرهنگ تاریخ هنر فرهنگ مصور مهاجرت نمادگرایی هنر اسلامی

ناشر University of California Press

نویسندهآرش خازنی

شابک 9780520282551

سال نشر 2014

عنوان انگلیسی Sky Blue Stone: The Turquoise Trade in World History

منبع

سنگ آبی آسمانی: تجارت فیروزه در تاریخ جهان

Sky Blue Stone: The Turquoise Trade in World History

معرفی کامل

این کتاب به بررسی سرگذشت یک سنگ در اقصی نقاط جهان می‌پردازد. فیرزه، از خاستگاه دوردستش در شهر نیشابور در شرق ایران، و در طول مسیرهای تجاری‌اش در هند، آسیای مرکزی، و خاور نزدیک، به شیئی برای بده‌بستان‌های همایونی بین امپراتوری‌های صفوی، گورکانی و عثمانی تبدیل شد. در پیگیری ردپای این کاروان، ماجرای فیروزه – که فسفات آلومینیوم و مس است – و کشف و صادرات آن به‌عنوان یک کالای جهانی ترسیم می‌شود.

در فرهنگ مادی و نشانه‌های شاهنشاهی امپراتوری‌های خراج‌گذار در دوران اسلامی ابتدای مدرنیته که از جلگه‌های بی‌درخت به مناطق مزروعی نقل مکان می‌کردند، فیروزه یک سنگ مقدس و یک نماد نیرومند برای تظاهر قدرت به شمار می‌رفت که با رنگارنگی چشم‌گیرش جلوه‌گری می‌کرد. از امپراتوری‌های اوراسیای اسلامی، پای تجارت فیروزه به اروپا باز شد، و آنجا همچون یک شیء مرموز از شرق نگهداری می‌شد. تجارت فیروزه اوراسیایی تا پایان قرن نوزدهم ادامه یافت، و آن هنگام بود که قدیمی‌ترین معادن ایران فروپاشید و معادن گمشده آزتک در قاره آمریکا بازگشایی شد، و بدین ترتیب منابع دسترس‌پذیرتری از این سنگ را برای رقابت با آبی ایرانی فراهم ساخت.

کتاب سنگ آبی آسمانی خاستگاه‌ها، تجارت، و چرخش یک شیء طبیعی را در بافت تاریخ اوراسیای اسلامی و برخوردهای جهانی بین امپراتوری و طبیعت بازگو می‌کند.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است