date یکشنبه ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ views 1119
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع آموزش فرهنگ اسلام اسلام در آمریکا

ناشر Routledge

نویسندهلیز جکسون

سال نشر 2014

شابک 9781315814124

معرفی کنندهحمید طالب

مسلمانان و اسلام در آموزش ایالات متحده امریکا: تجدید نظر در تکثر فرهنگی

Muslims and Islam in U.S. Education: Reconsidering multiculturalism

معرفی کامل

اسلام در آموزش امریکا مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، بخشی از این مسئله به دلیل آن است که مسلمانان یک جماعت اقلیت بسیار کوچک در این کشور هستند که کمتر از یک درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. اما این جماعت دینی با مشکلی دیگر نیز مواجه است و آن اینکه نسبت به آن تصویر نامناسبی در کل جامعه‌ی امریکا و همچنین در مدارس این کشور شکل گرفته است. نظرسنجی‌ها و اخبار طی چند دهه‌ی پیش نشان می‌دهند بی‌خبری عموم امریکایی‌ها نسبت به مسلمانان گسترش یافته است. این نگرش منفی نسبت به مسلمانان بخصوص پس از حوادث یازده سپتامبر افزایش یافت. پس از این واقعه بحث‌های زیادی در امریکا درباره‌ی این مسئله شکل گرفت که آیا مدارس عمومی بایستی سنت‌های مسیحی را امتیاز دهند یا به سکولاریسمی قاطع روی آورند. جامعه‌ی مسلمانان امریکا چنین بحث‌هایی را متوجه خود می‌دید و در معرض پرسش این پرسش قرار گرفت که آیا به جامعه‌ تعلق دارد؟ در عین حال درباره‌ی مسئولیت مدارس عمومی در قبال اصول تکثر و شمول اجتماعی نیز پرسش‌هایی جدی مطرح گردید.

کتاب مسلمانان و اسلام در آموزش ایالات متحده امریکا با بررسی سرفصل دروس مدارس امریکا، آموزش دین در مدارس عمومی، نگرشهای اجتماعی و معلمان نسبت به اسلام و مسلمانان و جامعه‌ی متکثر فرهنگی به دنبال چارچوبی است برای فهم نیازهای دانش‌آموزان اقلیت دینی در امریکا. لیز جکسون که استادیار آموزش دانشگاه هنگ‌کنگ است در این کتاب بازنگری و تدوین مجدد مفهوم تکثرفرهنگی را برای ایجاد یک جامعه‌ی دموکراتیک‌تر و شمول‌گراتر ضروری دانسته است. مؤلف در این کتاب نخست تصاویر نادرستی را که نسبت به مسلمانان در فرهنگ عمومی و داده‌های آموزشی (متون درسی، آیین‌نامه‌های ایالتی، برنامه‌ی آموزشی) شکل گرفته است شناسایی و اصلاح می‌نماید و چارچوبی برای بازخوانی این داده‌ها از منظری انتقادی فراهم می‌سازد. سپس اهمیت این مشکلات را در یک بافت گسترده‌تر آموزش در جامعه‌ی متکثر فرهنگی بررسی می‌نماید که در این بافت، چنین بحثی مجموعه‌ی گسترده‌تری از پرسشها در ارتباط با اهداف و روش‌های آموزش در یک جامعه‌ی دموکرات را ایجاد می‌نماید. جکسون مباحث خود را با سه فرض اصلی پیش می‌برد: (۱) اینکه امریکا به لحاظ دینی متنوع است؛ (۲) اینکه مسلمانان بطور مطلق بد نیستند و آموزش چنین چیزی خطا و آسیب‌زاست و (۳) اینکه مدارس امریکا بایستی در حمایت از شکوفایی یک جامعه‌ی لیبرال دموکراسی پیش رود که در آن همگان مسئول حفظ حقوق برابر و آزادی‌های فردی هستند.

عناوین فصول کتاب عبارتند از:

  • نگرشهایی نسبت به آموزش چندفرهنگی
  • یازده سپتامبر، رسانه‌ها و نیاز دوباره به آگاهی
  • اسلام و مسلمانان در مدارس عمومی
  • راهی پیش رو: میان‌فرهنگی
  • راهی به سوی آموزش میان‌فرهنگی
  • در فصل دوم، نگرشهایی نسبت به آموزش چندفرهنگی، تاریخ آموزش چندفرهنگی در امریکا مورد بحث قرار گرفته است. فصل سوم، یازده سپتامبر، رسانه‌ها و نیاز دوباره به آگاهی، تأثیر آموزشی رسانه‌های گروهی و فرهنگ عمومی با تأکید خاص بر ژورنالیسم خبری، فیلم‌ها و تلوزیون مورد بحث قرار گرفته است؛ فصل چهارم، اسلام و مسلمانان در مدارس عمومی به آموزش رسمی مدارس عمومی اختصاص یافته است؛ فصل پنجم، راهی پیش رو: میان‌فرهنگی چارچوب جدیدی برای مواجهه با تفاوت پیشنهاد می‌شود که چارچوب‌های میان‌فرهنگی نامیده می‌شوند و فصل ششم، راهی به سوی آموزش میان‌فرهنگی، شیوه‌ی درک میان‌فرهنگی بسط بیشتری می‌یابد تا آموزش درباره‌ی اسلام و مسلمانان در امریکای معاصر را پوشش دهد.
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است