date سه شنبه ۱۳۹۹/۰۷/۲۹ views 1084
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع اسلام

ناشر Oxford

نویسندهجین اسمیتایوان حداد

سال نشر 2002

شابک 9780195156492

معرفی کنندهمجتبی علی پور

مفاهیمِ اسلامیِ مرگ و رستاخیز

The Islamic Understanding of Death and Resurrection

معرفی کامل

همیشه مفاهیم اسلامی مانند زندگی پس از مرگ، پاداش و مجازات، تصمیمات انسان و قضاوت های الهی خوانندگان غربی را مجذوب خود می کرده است. حوادث اخیر جهان این علاقه را شدیدتر کرده پرسش های جدیدی را در رابطه با اینکه چگونه مسلمانان تحولاتی که نشانه های ظهور رستاخیر هستند را درک میکنند؟ اینکه آیا شهدا بلافاصله پس از شهادت به بهشت می روند؟ یا اینکه دوشیزگان چشم سیاه که در بهشت انتظار مومنان را می کشند چه کسانی هستند؟ چه کسی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان را در روز داوری نهایی شفاعت خواهد کرد؟ مطرح ساخته است.

این کتاب به بررسی دو دوره ی مجزا از هم در داستان زندگی پس از مرگ از نگاه اسلام می پردازد. ابتدا دوره پس از مرگ تا فرا رسیدن روز رستاخیز سپس مجموعه ای از اتفاقات که در روز رستاخیز رخ خواهد داد و بصورت کامل در قرآن بیان شده است. شرح مواد مربوط به هر یک این دو دوره ابتدا از نوشته های کلاسیک مفسران و متکلمان و سپس از متفکران و نویسندگان معاصر تهیه شده است. شرح حال مرگ به گونه ای روایت شده که به خواننده یک مرور کلی از زمان مرگ تا روز رستاخیز و نهایتا فرستاده شدن برای منزلگاه پاداش و یا مجازات، می دهد.

کل مبحث بر اساس چهارچوبِ فهمِ اسلامی از توقعاتِ خداوند از باورها و رفتارهای انسان و پاسخ اخلاقی انسان به این توقعات شکل گرفته است.
این مجموعه با دو پیوست در موضوعات نگرانی های زندگی پس از مرگ در عربستانِ پیش از اسلام و حالت خاص زنان و کودکان در زندگی پس از مرگ همراه است.

مجتبی علی پور

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است