date شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ views 140
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

ناشر Edinburgh University Press

نویسنده Nasser Rabbat

شابک 9781399502825

سال نشر 2022

نگارش مصر: المقریزی و پروژه‌ی تاریخی‌اش

Writing Egypt: Al-Maqrizi and his Historical Project

معرفی کامل

این کتاب بازگوکننده حیات بزرگترین مورخ مصر است و به تحلیل آثارش و ارزیابی تاثیرگذاری‌اش در گذشته و اکنون می‌پردازد.

  • کامل‌‌ترین و عمیق‌ترین زندگی‌نامه از المقریزی را ارائه می‌دهد.
  • خروجی تاریخی المقریزی را به‌مثابه یک پروژه علمی بلندمدت تفسیر می‌کند که بر محور خطط معروف او برای ضبط تمام تاریخ مصر جریان داشت.
  • رویکرد و روش‌یابی‌های المقریزی را با عنایت به اعتقادات، اخلاقیات، احساسات، تحصیلات، جایگاه اجتماعی، جهان‌بینی، سیاست‌ورزی و شرایط شخصی او تحلیل می‌کند.
  • از دستاوردهای متنی حجیم المقریضی نکاتی را درباره نظریه‌پردازی، تصور تاریخی و تاثیرگذاری استادش ابن خلدون استخراج می‌کند.
  • او را به اوج سنت تاریخ‌نگاری مملوکی باز می‌گرداند و جایگاهش به‌عنوان یک منتقد بسیار صریح که ملهم از راست‌اندیشی اخلاقی بود بازسازی می‌کند.

اگرچه المقریزی را متنفذترین مورخ مصر پیشا-مدرن می‌دانند، او هیچ‌گاه آنطور که شایسته جایگاه و دستاوردهای علمی‌اش بوده است مورد بررسی عمیق تاریخی قرار نگرفته است. این کتاب همین خلأ را پر می‌کند. کتاب حاضر که در سه بخش سامان گرفته است در بخش اول ماجرای زندگی المقریزی را بازگو می‌کند، در بخش دوم زندگی او را با تحلیل تاریخ‌نگاشتی، متنی و روش‌شناختی آثار او در هم می‌آمیزد، و در بخش سوم جهان پس از مرگ او و سرنوشت آثارش را تا به امروز بازسازی می‌کند.

در این کتاب المقریزی هم نقش یک فرزند زمانه را دارد که یک شخصیت علمی متمایز و منحصربه‌فرد از خود به جا گذاشت و هم نقش مورخی که یک پروژه ساختاریافته و اصولی برای بازسازی تاریخ مصر اسلامی در تمام ابعادش را در سر داشت. با این حال، او یک موضع انتقادی همراه با فحوای اخلاقی داشت که از دل چارچوب معرفت‌شناختی یک متفکر مسلمان قرون میانه برخاسته بود و نه تنها باعث شهرت او در سنت تاریخ‌نگاشتی خودش شد بلکه او را در حافظه مصر مدرن نیز به‌مثابه یکی از اصیل‌ترین سخنگویان مصر تثبیت کرده است.

 

 

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است