date چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۰۲ views 2477
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع هنر و معماری

نویسندهپرفسور الگ گرابار

شابک 9782711854448

هنر تصویرسازی در سرزمینهای اسلامی

Images en terre d’Islam

معرفی کامل

«انتخاب این تصاویر به این خاطر بوده است که آنها لحظات مهم در تاریخ این هنر نقاشی را ترسیم می‌کنند و اینکه بخصوص ارزش زیباییشناختی بسیار دارند و کوشیده‌ایم که زیبایی مشهود هر یک از این تصاویر را بعنوان آثار هنری برجسته و نیز بعنوان ابنیه فرهنگی متفاوت بررسی کنیم.» اولگ گرابار

اولگ گرابار از دیدگاهی واحد و از رویکرد زیباییشناختی و تصویرنگاری خاصّ خود بهره می‌گیرد و مجموعه و چشم‌انداز هنری کاملی را از نقّاشیها و مینیاتورهای سرزمینهای اسلامی از قرن دهم تا قرن هفدهم میلادی به ما عرضه می‌کند. او تمامی غنای این هنر را از نقّاشیهای سرزمینهای خاور نزدیک تا شاهکارهای دربار شاه طهماسب صفوی، بر ما عیان می سازد و در این سیر دربار شاهان مغولی هندوستان و آفریده‌های دیگر سرزمینهای اسلامی را از یاد نمی‌برد.

مؤلّف کتاب از شصت سال تحقیق و مطالعۀ نزدیک و زندگی با این هنر و شور و علاقه به تمدّنهای اسلامی جان می‌گیرد و خواننده را به همراهی با خود در سفری به دنیای شگفتی دعوت می‌کند، تا پژواک دور دست و شگفت‌انگیز متون بزرگ ادبی را بشنوند و ببینند که باختر با آنها نا‌آشنا است.
تصاویر این کتاب از نظر ارزش موزه‌ای بسیار نادر هستند. زیبایی استثنایی جزئیات مینیاتورها، نگاه محقّقان را متحوّل و علاقمندان را مجذوب می‌کند.

نویسنده، عضو آکادمی آثار و ادبیات فرانسه (پاریس) و استاد هنر و معماری اسلامی در دانشگاه هاروارد بوده است. پس از بازنشستگی و تا لحظه درگذشتش، بعنوان استاد ممتاز، در دانشگاه پرینستون مشغول به تدریس بوده است. بعنوان متخصّص جهانی ریاست مؤسّسات تحقیقات و کاوشهای باستانشناسی را به عهده داشته است. وی در سال ٢٠٠١، مدال چارلز لانگ فریر را دریافت کرد. او به رغم آنکه خود را مهیّای سفر و دریافت جایزه کرده بود، جامعه ایرانشناسان را داغدار، و در جوار حضرت حق آرام گرفت.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است