date جمعه ۱۳۹۹/۰۸/۰۲ views 939
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع فلسفه

نویسندهجانی ماتیلا

سال نشر 2016

معرفی کنندهمجتبی علی پور

پرستش فلسفی اخوان الصفا

The Philosophical Worship of the Ikhwān al-Ṣafā

معرفی کامل

موضوع این مطالعه اندیشه عبادت فلسفی است که در پایان رساله پنجاهم از “رسائل اخوان الصفا”[۱] به آن پرداخته و معرفی شده است. محققان مختلفی، مراسم فلسفی شرح داده شده توسط اخوان را همان مراسم عبادی دین صائبینِ اهل حران[۲] می دانند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی موقعیت ایده عبادت فلسفی اخوانیان در بستر کلی اندیشه آن ها است: در وهله اول بررسی برداشت و مفهوم آن ها از دین و در مرحله دوم بررسی نظام فلسفی اخوانیان. ایده عبادت فلسفی بر پایه تفاوت میان دین ظاهری و دین باطنی[۳] بنا نهاده شد، دین باطنی اساسا به واسطه اعمال فلسفی شناخته شده است. با توجه به نظام فلسفی اخوان، نیاز به شکل فلسفی عبادت، در چهار چوب نوافلاطونی[۴] از عروج روح، قرار می گیرد، از این جهت که مراسم عبادی فلسفی معانی وسیعی را ارائه می دهد و تکمیلی است بر آئین اسلامی و خود مراقبتی اخلاقی[۵]. برخی مراسم ها، نظیر قربانی کردن حیوانات و نماز، نظیر سحر نوافلاطونی هستند، در اینکه ویژگی های خاص قربانی کردن و نماز خواندن به ارواحی از دنیایی دیگر استناد داده می شود، ارواحی که اخوان آن ها را به فرشتگان[۶] تفسیر کرده است.

مجتبی علی پور

___________________________________________________________

[۱] Rasāʾil Ikhwān al-Ṣafāʾ
[۲] ‘Sabian’ religion of Ḥarrān
* صابئیان یا منداییان: منداییان پیروان یحیای تعمید دهنده و یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند. منداییان با نام صابئین نیز شناخته می‌شوند، و آنان را با فرقهٔ مغتسله پیوند داده‌اند
*حران شهری بسیار کهن در میان‌رودان است که اکنون در استان شانلی‌اورفه ترکیه قرار دارد. حران منزل ابراهیم پیغمبر بود و به ویژه به عنوان مرکز عمده صابئین و دین آنها نامدار است.
[۳] exoteric and esoteric religion
[۴] Neoplatonic context
[۵] ethical self-governance
[۶] angels

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است