سخنرانی کارول هیلنبراند با موضوع «مریم، مادر عیسی، در اسلام»

dateسه شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۶ views137
category قرآن

دپارتمان مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه ادینبرا، اسکاتلند در ادامه سلسله نشست‌هایی که هر سال به افتخار ویلیام مونتگومری وات برگزار می‌کند سخنرانی سال ۲۰۲۲ را به موضوع «مریم، مادر عیسی، در اسلام» با ارائه پروفسور کارول هیلنبراند اختصاص داده است. این سخنرانی‌ها از سال ۲۰۱۵ تاکنون برگزار شده است.

کارول هیلنبراند (استاد پیش‌کسوت دانشگاه ادینبرا) در این سخنرانی به ماجرای مریم، مادر عیسی مسیح، در روایت مسلمانان طی قرون متمادی می‌پردازد. در واقع قرآن سوره‌ای به نام مریم دارد که داستان ولادت خود مریم، بشارت عیسی، و ولادت عیسی را بازگو می‌کند. علمای مسلمان در قرون میانه روایت مریم را با جزئیات افسانه‌ای آب‌وتاب می‌دادند. تصویر بزرگ او بر مناره باشکوه جام در افغانستان خودنمایی می‌کند و در دربار پادشاهان گورکانی هند داستان‌هایی درباره او گفته می‌شد. و بالاخره اینکه خانه پربازدید منسوب به مریم در شهر افسوس ترکیه و جشن‌های مشترکی که امروزه مسیحیان قبطی و مسلمانان در مصر برگزار می کنند محبوبیت شخصیت او را نشان می‌دهد.

اینگونه تجلیل از مریم شاید باعث تعجب غیر مسلمانان شود، ولی پاپ بندیکت شانزدهم قطعا اشاره درستی می‌کرد به اینکه مریم یک پیوند واقعی بین اسلام و مسیحیت است.

این سخنرانی در روز ۱ نوامبر ۲۰۲۲ از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به وقت اسکاتلند برگزار می‌شود و امکان شرکت بطور حضوری و مجازی فراهم است.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است