فراخوان مقالات: سمینار آنلاین «تمدن اسلامی و آب»

dateیکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ views102
category تجارت

ششمین سمینار بین‌المللی تمدن اسلامی (ISIC 2023) بصورت آنلاین در روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس ۲۰۲۳ با موضوع «تمدن اسلامی و آب» برگزار خواهد شد. دپارتمان زبان و فرهنگ غربی در دانشگاه ملی چنگچی، مدرسه مطالعات لیبرال، موسسه تمدن اسلامی و دانشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه ملی مالزی برگزارکنندگان این سمینار خواهند بود.

بقا و رونق انسان‌ها وابسته به آب است، و دسترسی به آن برای پایایی هر تمدنی ضرورت دارد. تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست. جهان اسلام که جغرافیایی وسیع معادل یک سوم قاره آسیا و دوسوم قاره آفریقا را در بر می‌گیرد، شامل طیف گسترده‌ای از حوزه‌های آبی اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و اقیانوس هند است. رودهای بزرگ مثل نیل، دجله و فرات حیطه وسیعی از زمین‌های مزروعی را آبیاری می‌کند و مایه بقای جمعیت‌های انسانی است، و توسعه نظام‌های پیچیده اجتماعی، دینی و سیاسی در تمدن اسلامی را تسهیل می‌کند. تجارت یا مسافرت از طریق آب، که هزینه‌ای نسبتا پایین دارد، نه تنها باعث رونق اقتصادی می‌شود بلکه پیوندهای فرا-منطقه‌ای و درون‌-قاره‌ای میان جوامع مسلمان مختلف در سراسر تاریخ اسلام را تقویت کرده است.

سمینار بین‌المللی تمدن اسلامی ۲۰۲۳ از محققان رشته‌های مختلف دعوت می‌کند تا در برنامه آتی خود به بررسی موضوع «تمدن اسلامی و آب» بپردازند.

موضوعات پیشنهادی عبارتند از:

  • رود، دریا و اقیانوس در متون، قوانین، عقاید اسلامی
  • پیوندهای جوامع اسلامی از طریق رود، دریا و اقیانوس
  • آب و معماری و هنر اسلامی
  • تجارت‌ و مسافرت فرا-دریایی در جهان اسلام
  • اهمیت راهبردی بنادر درون‌بومی و دریایی در جهان اسلام در دروان پیشا-مدرن و مدرن
  • آب در ادبیات جهان اسلام

متقاضیان باید مقالات خود را تا تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ ارسال کنند. برای طرح سوالات و درخواست‌ها با isu@nccu.edu.tw و tsungpc@nccu.edu.tw تماس حاصل کنید. برای ثبت‌نام و ارسال چکیده اینجا کلیک کنید.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است