فراخوان مقالات: کنفرانس «تحلیل اسناد-علاوه‌بر-متن ICMA به‌عنوان روشی در حدیث‌پژوهی معاصر»، دانشگاه جورج تاون

dateچهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۸ views204
category تراجم، فهرست و نسخه‌شناسی

مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی: مرکز الولید بن طلال برای فهم اسلامی-مسیحی در دانشگاه جورج تاون آمریکا و مرکز مطالعات اسلامی و تمدن در دانشگاه چارلز استورت با مشارکت مجله مطالعات اسلامی تطبیقی در روزهای ۲۷ و ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ کنفرانسی را با موضوع «تحلیل اسناد-علاوه‌بر-متن ICMA به‌عنوان روشی در حدیث‌پژوهی معاصر» برگزار خواهند کرد.

در توضیحات این فراخوان آمده است:

تحقیقات آکادمیک غربی درباره مبدا و نقل حدیث و روش‌شناسی‌های سنتی مسلمانان برای اعتبارسنجی احادیث، اگرچه یک مجموعه واحد را مطالعه می‌کنند، اغلب در فضاهایی منفصل از یکدیگر عمل می‌کنند. برای توسعه علمی و تداوم پویایی سنت حدیثی براساس روش علمای مسلمان مهم است که بین این دو حوزه دیالوگ برقرار شود.

از آنجا که جنبش دانشگاهی حدیث‌پژوهی عمدتا بیشترین ارتباط را با آثار هارالد موتسکی از دهه ۱۹۹۰ به بعد دارد، کاربرد روش ICMA‌ همراه با فاصله‌گیری از مکتب اصطلاحا «شک‌گرا» در قبال احادیث بوده است. این روش اختلافات متون حدیثی را براساس طرق روایی آن تحلیل می‌کند و تلاش می‌کند تاریخ قابل اتکایی برای اولین زمان انتشار حدیث فراهم کند. دانشمندانی از چشم‌اندازهای نظری مختلف برای تحلیل و تاریخ‌گذاری احادیث از این روش استفاده کرده‌اند. اگرچه ICMA با استقبال خوبی روبرو شده است، خصوصا در بافت شکاکیت آکادمیک سابق نسبت به حدیث، بعضی انتقادات نیز برخاسته است. بعضی دانشمندان از تداوم یک نگاه شکاکانه نسبت به نقل حدیث دفاع کرده‌اند. بعضی دیگر گفته‌اند که تمرکز موتسکی بر تاکید متنی صددرصد به اندازه کافی کارایی ندارد و دیگر روش‌ها، از جمله روش‌هایی که در تفکر اسلامی سنتی استفاده می‌شود، بطور موجه در این حیطه قابل استفاده است. و برخی دیگر هم از تمامیت مجموعه‌های حدیثی بطور کلی دفاع می‌کنند.

این کنفرانس فضایی فراهم خواهد آورد تا گروهی از متخصصان بین‌المللی در حوزه حدیث، با طیف گسترده‌ای از سوابق و چشم‌اندازهای نظری، به بحث بپردازند. هدف کنفرانس تولید یک ارزیابی روزآمد از روش ICMA درون حوزه حدیث‌پژوهی و حوزه‌های علمی مرتبط است. مقالات برگزیده پس از داوری در مجله مطالعات اسلامی تطبیقی منتشر خواهند شد.

اگرچه تحقیقات موردی که به کاربرد روش ICMA در خوشه‌های حدیثی مشخص پرداخته‌اند احتمالا در اغلب مقالات ارسالی به چشم خواهند خورد، تمرکز این کنفرانس بر وضعیت کلی‌تر این روش است.

انتظار می‌رود مقالات به موضوعاتی مانند موارد زیر بپردازند:

  • روش ICMA طی سه دهه گذشته چه بازخوردی در مطالعات حدیثی دریافت کرده است؟
  • وضعیت معرفتی تحلیل ICMA چگونه است؟
  • روش ICMA چه چیزی درباره حلقه‌های مشترک حدیث آشکار می‌کند؟
  • مزایا و محدودیت‌های این روش، و دامنه کاربرد آن چیست؟
  • آیا در سنت علمی سنتی مسلمانان روش‌های مشابهی وجود داشته است و آیا کاربرد آن روش‌ها به نتایج مشابهی ختم شده است؟
  • چالش‌های بکارگیری ICMA چیست و آیا تکنولوژی، مثل پایگاه‌های داده‌ای الکترونیک و ابزارهای تولیدی هوش مصنوعی می‌توانند به توسعه ابزارهای قابل اعتماد کمک کنند؟

 

متقاضیان باید چکیده (۳۰۰ کلمه) خود را به همراه زندگی‌نامه (۲۰۰ کلمه) و اطلاعات تماس تا ۳۱ اوت ۲۰۲۳ به sansari@respectgs.us ارسال کنند.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
event
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است