میزگرد «بازخیز «شهر اسلامی» در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ در ایران، ترکیه و حاشیه خلیج فارس»

دانشگاه نیویورک، حضوری و آنلاین، ۳۰ آوریل ۲۰۲۴

dateیکشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۶ views35
category آثار تاریخی

Roundtable: Resurgence of the “Islamic City” in the 20th and 21st Centuries

مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی: برنامه مطالعات عثمانی و ترکی در دانشگاه نیویورک در نظر دارد در روز ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ پنلی را با موضوع «بازخیز «شهر اسلامی» در قرن‌های ۲۰ و ۲۱» برگزار کند.

«شهر اسلامی» به عنوان یک مفهوم و ساختار یکپارچه یک موضوع تاریخی بن‌بست‌ساز تلقی شده است که تخیل اروپایی از قرن ۱۹ به بعد ابداع کرده است. با این حال، منتقدان شرق‌شناسی این پیش‌بینی را از نظر دور نداشته‌اند که بازخیز عقاید و سیاست‌ورزی‌های اسلامی باعث ایجاد مرحله‌ای نو از شهرنشینی اسلامی خواهد شد، خصوصا در دین‌سالاری‌های مسلمان مثل ایران و نیز در ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس. از یک سو مورخان شهری مفهوم تاریخی شهر اسلامی را به عنوان یک ابداع شرق‌شناسانه نقد و ساختارکاوی می‌کنند، و از سوی دیگر حکومت اسلامی شهر اسلامی را به شیوه‌های ملموس‌تر تلقی می‌کنند و در واقع به دنبال بازسازی آن در درون واقعیت مدرن شهرهای مسلمان‌نشین هستند. با این حال‌، اگرچه آنگونه راهبردهای فضایی و ارجاعات معماری برای مورخان به وضوح قابل بررسی است، شاید برای کاربران چنین فضاهایی به همین اندازه شناسا نباشد. در این میزگرد، مورخان معماری و شهری خاورمیانه معصر پیچیدگی‌ها، چالش‌ها، موفقیت‌ها یا شکست‌های اینگونه تلاش‌ها برای احیا و استفاده ابزاری از مفهوم شهرنشینی اسلامی را طی پنجاه سال گذشته و به موازات رشد اسلام سیاسی در منطقه بررسی خواهند کرد.

زهره سلطانی سازماندهی و مدیریت این نشست را بر عهده دارد.

سخنرانان: Burak Erdim, Berin Golonu, Emily Neumeier, Jennifer Pruitt, Ipek Türeli

این میزگرد در ساعت ۱۷ به وقت نیویورک (۱۲ نیمه‌شب ۱ می ۲۰۲۴ به وقت تهران) برگزار خواهد شد. برای ثبت‌نام و دریافت لینک حضور از طریق سامانه زوم اینجا کلیک کنید.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است