نمایشگاه «اسلام در اروپا، ۱۰۰۰-۱۲۵۰» در موزه هیلدس‌هایم

dateچهارشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ views91
category آثار تاریخی

نمایشگاه ویژه «اسلام در اروپا، ۱۰۰۰-۱۲۵۰» در موزه کلیسای هیلدس‌هایم برای افزایش آگاهی درباره تاریخ فرهنگی مشترک در قرون میانه از روز ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ تا ۱۲ فوریه ۲۰۲۳ برقرار است.

خزانه کلیساهای اروپا، از جمله «خزانه کلیسای هیلدس‌هایم» (که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است)، مصنوعات فراوانی را نگه‌داری می‌کنند که دین اسلام در شکل‌گیری خاستگاه جغرافیایی‌شان نقش مهمی ایفا کرده است. مبتنی بر این اشیا، نمایشگاه ویژه «اسلام در اروپا، ۱۰۰۰-۱۲۵۰» در موزه کلیسای هیلدس‌هایم به افزایش آگاهی مخاطبان درباره دستاوردهای مشترک و تبادلات فرهنگی این دوران اختصاص یافته است. این نمایشگاه با آثار مهم و نادیده‌ای که از منابع بین‌المللی به امانت گرفته است، خصوصا آثاری از فلورانس، لندن، پاریس، و وین، فرصت منحصربه‌فردی برای سیاحت در این وهله تاریخی فراهم می‌کند.

قرطبه، پالرمو، قاهره، و قسطنطنیه، در دوران قرون وسطی کلان‌شهرهای درخشانی به شمار می‌رفتند و شاهد رونق بازرگانی و دادوستد، علوم و هنرهای مختلف بودند. انواع مصنوعات گران‌قیمت مثل ظروف کریستال، منسوجات ابریشمی، عاج‌های حکاکی‌شده، و ترجمه آثار علمی از طریق مناطقی که اکثریت مسلمان داشت به اروپای مرکزی رسید. این مهاجرت اشیا و انتقال دانش و فناوری باعث نوعی درهم‌آمیختگی فرهنگ‌ها شد. باعث ایجاد ارتباطاتی شد که مرزهای عقیده و زبان و فواصل جغرافیایی را در نوردید، از عراق و ایران امروز گرفته تا شمال آفریقا و اسپانیا و تا اروپای مرکزی. این اشیا که در خزانه کلیساها نگهداری شده‌اند گواهی می‌دهند که در دوره بین سال ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ فرهنگ‌های مختلف چقدر ابعاد مشترکی داشته‌اند.

نمایشگاه موزه کلیسای هیلدس‌هایم برای آگاه‌سازی مخاطبان درباره این وهله متنوع، بخش‌های مختلفی را به موضوعاتی مانند ترکیب هنر اروپایی با سنگ‌های قیمتی منقوش به کلمات عربی، مهره‌های شطرنج، یا منسوجات اختصاص داده است. برخی اشیای تولیدشده در مناطق اسلامی هم شمایل‌نگاری‌های مسیحی دارند، و اشیای دیگری هم وجود دارد که نمی‌توان با قاطعیت مکان ساختشان را تعیین کرد؛ اینگونه موارد شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که چقدر فرهنگ‌ها در هم تنیده بوده‌اند. انتقال علم از طریق ترجمه آثار علمی از عربی به لاتین هم موضوع فصل دیگری از این نمایشگاه است. بخش «آزمایشگاه معاصر» با استفاده از این تاریخ مشترک بازدیدکنندگان را دعوت می‌کند که با مسائل امروزی فرهنگ و جامعه درگیر شوند.

این نمایشگاه با رویدادهای جانبی گسترده‌ای همراه است، از جمله تورهای راهنماشونده به زبان‌های عربی، آلمانی و ترکی. تاکید ویژه بر قالب‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان است.

آدرس:

Hildesheim Cathedral Museum

Domhof, 31134 Hildesheim

 

ساعت بازدید:

سه‌شنبه تا یک‌شنبه، ۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر

 

ورودی:

بزرگسالان: ۶ یورو

ورود برای افراد زیر ۲۵ سال رایگان است.

 


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
event
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است