وبینار «اخبار خوشایند از ایران: روزنامه‌خوانان آمریکایی در قرن ۱۸ و ۱۹ چه چیزی درباره رویدادهای معاصر ایران می‌دانستند؟»

dateیکشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ views146
category آثار تاریخی

«موسسه ایران‌شناسی بریتانیا» در روز چهارشنبه ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ سمینار آنلاینی را با موضوع «اخبار خوشایند از ایران: روزنامه‌خوانان آمریکایی در قرن ۱۸ و ۱۹ چه چیزی درباره رویدادهای معاصر ایران می‌دانستند؟» برگزار خواهد کرد.

برخلاف تصور اغلب افراد، روزنامه‌های قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ حامل حجم قابل توجهی از اخبار درباره رخدادهای معاصرشان در ایران بودند. در این سخنرانی روزنامه‌های آمریکایی پیمایش خواهد شد، و نشان داده می‌شود که سقوط سلسله صفوی، ظهور و پیشرفت نادر شاه، جنگ‌های متوالی با عثمانیان، نزاع داخلی که منجر به ظهور سلسله‌های زند و قاجار شد، جنگ‌های روس و ایران اول و دوم، نزاع قدرت پس از مرگ فتحعلی شاه و فعالیت‌های میسیونرهای آمریکایی در ارومیه، همگی با جزئیات گزارش می‌شدند. به‌علاوه، مقالاتی هم درباره مسائل غیر-سیاسی ایران منتشر می‌شد. انتقال اخبار از ایران، شرق ترکیه و قفقاز از طریق ناخداهای کشتی‌های حامل روزنامه‌های اروپایی به آمریکا انجام می‌شد، و این وضعیت یعنی اخبار رویدادها چند ماه پس از وقوعشان گزارش می‌شد، و روایت‌های ضد و نقیض امر رایجی بود. همه این اوضاع با رواج تلگرام تغییر کرد.

این سخنرانی را دکتر دنیل پاتس استاد باستان‌شناسی و تاریخ خاور نزدیک در موسسه مطالعه جهان باستان در دانشگاه نیویورک ارائه خواهد داد. ساعت برگزاری این برنامه ۱۷:۰۰ به وقت لندن و ۲۰:۳۰ به وقت تهران خواهد بود.

برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات حضور اینجا کلیک کنید.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
event
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است