وبینار در دانشگاه نیویورک: «صداهای دلائل الخیرات و تصاویرش از حرمین»

dateیکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ views107
category آثار تاریخی

مرکز «سلسله» در دانشگاه نیویورک که به تاریخ مادی جهان عرب و مسلمان اختصاص دارد در روز ۲ نوامبر ۲۰۲۲ یک سمینار آنلاین با موضوع «صداهای دلائل الخیرات و تصاویرش از حرمین» برگزار می‌کند. سخنران این برنامه «صبیحه گل‌اغلو» (دانشگاه میشیگان و دانشگاه هامبورگ) است.

کتاب دلائل الخیرات نوشته محمد بن سلیمان الجزولی (م. ۸۷۰/۱۴۶۵) صوفی مراکشی در در نقاط گسترده‌ای از فضاهای عمومی و خصوصی امپراطوری عثمانی قرائت و خوانده می‌شد. دلائل الخیرات چه بطور مکتوب و چه شفاهی، از طریق مالکیت خصوصی و موقوفه‌های کتابی و قرائتی به دست بسیاری افراد در خانه‌ها، خانقاه‌ها، مدرسه‌ها و  مسجدها از مدینه تا استانبول رسید. اکثر نسخه‌های عثمانی دلائل الخیرات که در مجموعه‌ها نگهداری می‌شوند به گونه‌های مختلفی نگارگری شده‌‌اند. در بین این گونه‌های مختلف نگارگری، جفت‌تصویرهای مکه و مدینه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا موارد متعددی از این تصاویر عناصر شنیداری هم دارند که در حاشیه‌نوشت‌های آنها بروز دارد.

این سخنرانی بر تجربه‌های چندحسی متن‌ها و تصویرها که با قرائت دلائل الخیرات به وجود می‌آمد و فرمول‌های شفاهی پیوسته با تصویرهای حرمین تمرکز خواهد داشت.

این وبینار روز ۲ نوامبر ۲۰۲۲ در ساعت ۱۲:۳۰ به وقت نیویورک برگزار خواهد شد. برای ثبت‌نام از طریق سامانه زوم اینجا کلیک کنید.

الجزولی جامعه عثمانی امپراطوری عثمانی تاریخ عثمانی کتابشناسی عثمانی حرمین مکه مدینه نگارگری تصویرسازی تصویر مکه و مدینه مخطوطات عثمانی مخطوطات اسلامی وبینار محمد بن سلیمان الجزولی تاریخ مادی تاریخ مادی مخطوطات صوفیه متصوفه دلائل الخیرات


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است