وبینار «کاوش در بایگانی‌ها: فعالیت‌های میدانی «دیوید استروناخ» در ایران ذیل موسسه ایران‌شناسی بریتانیا»

dateپنج شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۹ views221
category آثار تاریخی

Excavating the Archives: David Stronach’s fieldwork in Iran with the British Institute of Persian Studies

موسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ سمینار آنلاینی با موضوع «کاوش در بایگانی‌ها: فعالیت‌های میدانی «دیوید استروناخ» در ایران ذیل موسسه ایران‌شناسی بریتانیا» برگزار خواهد کرد.

دیوید استروناخ (۱۹۳۱-۲۰۲۰) از چهره‌های پیشرو در حوزه باستان‌شناسی ایران و مدیر موسس موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بود. از حفاری‌های نخستین او در ایران بایگانی‌های عظیمی بر جای مانده است، که هم‌اکنون در حال دیجیتال‌سازی در مرکز پورداود در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس است و سپس برای فهرست‌نگاری و تحقیق در بریتانیا فراهم خواهد شد. در این سخنرانی گزارشی از بایگانی‌های مرتبط با حفاری‌های دیوید در یاریم تپه (گنبد کاووس)، پاسارگاد، نوش جان و شهر قومس ارائه خواهد داد. حفاری‌ها در یاریم تپه و دشت گرگان (۱۹۶۰-۱۹۶۲) از یک تسلسل باستان‌شناختی پرده برداشت که از اواخر عصر نوسنگی تا عصر آهن ادامه داشت. براساس این بایگانی‌ها، اکنون انتشار یک گزارش نهایی از حفاری‌های یاریم تپه امکان‌پذیر است. این بایگانی همچنین شامل بیش از ۱۰۰۰ عکس از فعالیت مهم دیوید در پاسارگاد (۱۹۶۱-۱۹۶۳) پایتخت کورش کبیر است که دیجیتالی خواهد شد و بطور رایگان و آنلاین در دسترس قرار خواهد گرفت. و آخرین مورد مربوط به مجموعه عظیمی از بایگانی‌هایی است که از حفاری‌های دیوید در سایت نوش جان (۱۹۶۷-۱۹۷۷) و سایت پارتی شهر قومس (۱۹۶۷-۱۹۷۸) به جا مانده است و بررسی کامل آن باعث ارتقای فهم ما از این سایت‌های باستان‌شناختی مهم خواهد شد.

سخنران این جلسه دکتر گرث بررتون[۱] عضو هیات علمی دانشگاه یورک در بریتانیا است.

این وبینار ساعت ۱۷:۰۰ به وقت لندن (۱۹:۳۰ به وقت تهران) برگزار خواهد شد. برای ثبت‌نام از طریق سامانه زوم اینجا کلیک کنید.

 


[۱] Gareth Brereton


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
event
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است