وبینار «یک رومی در مصر اسلامی: حافظه و هویت در وقایع‌نامه یوحنّای نیکیویی»

دانشگاه امری

dateیکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ views154
category آثار تاریخی

A Roman in Islamic Egypt: Memory and Identity in the Chronicle of John of Nikiu

گروه مطالعاتی «نژاد و جنسیت در قرون میانه جهانی» در دانشگاه امری آمریکا در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ سمینار آنلاینی با موضوع «یک رومی در مصر اسلامی: حافظه و هویت در وقایع‌نامه یوحنّای نیکیویی» برگزار خواهد کرد.

در توضیحات این برنامه آمده است:

وقایع‌نامه یوحنّای نیکیویی که در قرن ۷ میلادی به زبان قبطی نوشته شده است اما تنها نسخه باقی‌مانده آن در قالب یک ترجمه گعزی از یک نسخه واسطه عربی است، اغلب به عنوان تبلوری از یک هویت مصری برخاسته از مسیحیت میافیزیستی و مقداری انزجار و بیگانگی از حکومت روم تلقی می‌شود. این قرائتها اولا ناشی از این فرض خام است که بین کلیسای قبطی دوران صدر اسلام و کلیسای اسکندرانی امپراطوری روم تا حد زیادی پیوستگی برقرار بوده است، و دوم ناشی از این عقیده ضمنی است که شورای خلقیدون یک گسست ایدئولوژیک بین اسکندریه و قسطنطنیه ایجاد کرده است.

سخنران جلسه به این بحث خواهد پرداخت که متن یوحنّای نیکیویی در واقع نشان از تاریخ‌نگاری دارد که ظاهرا مصر تاریخی را به‌دلیل نقش این استان در تاریخ مسیحیت یکی از قلمروهای اصلی امپراطوری روم تلقی می‌کرد. به علاوه، او ظاهرا خودش را، و مسیحیان مصر را، به نوعی دارای پیوندی ناگسستنی تلقی می کرد، و حتی بطور ضمنی اشاره می‌کند که چنانچه دولت و کلیسا در قسطنطنیه یک موضع ضد-خلقیدونی اتخاذ کنند، تجاوز قوای عرب به مصر را نمی‌توان خنثی کرد.

دلالت این نتیجه‌گیری نه تنها بر فهم ما از ظهور یک هویت قبطی متمایز تاثیرگذار است، بلکه تصورات غایت‌باورانه از گریزناپذیری سلطه نیروهای اسلامی بر سرزمین‌های سابقا رومی را که اغلب در منابع روایی اسلامی به چشم می‌خورد، و معمولا در تحقیقات مدرن درباره این موضوع نیز تاثیرگذار است، به چالش می‌کشد.

فلژ-سلام سلون یرگا (استاد تاریخ دانشگاه تنسی، آمریکا) سخنران این جلسه است.

برای ثبت‌نام و دریافت لینک حضور اینجا کلیک کنید.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
event
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است