شکل‌گیری تقدس: کتاب‌ها، طومارها و تندیس‌ها به مثابه حاملان قداست

۱۷ تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴

dateپنج شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ views256
category آثار تاریخی

Creating Holiness: Books, Scrolls and Icons as Carriers of Sacredness

مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی: پروژه ToRoll (قداست مادیت‌یافته) در دپارتمان تاریخ و مطالعات فرهنگی در نظر دارد در روزهای ۱۷ تا ۲۰ زوئن ۲۰۲۴ کنفرانسی را با موضوع «شکل‌گیری تقدس: کتاب‌ها، طومارها و تندیس‌ها به مثابه حاملان قداست» برگزار کند.

در توضیحات این کنفرانس آمده است:

هر فرهنگ نوشتاری متون مقدس خودش را دارد. از طریق قرائت مرتب این متون، که معمولا تحت یک آیین ثابت به همین منظور انجام می‌شود، گروهی از افراد نسبت به اجتماعشان قوت قلب می‌یابند و فضایی برای هویت‌ فرهنگی‌شان بیرون از امر ناسوتی خلق می‌کنند. متن مقدس نه تنها عقاید مربوط به این اجتماع را تعریف می‌کند، بلکه تبلور مادی وحی الهی را نیز بازنمایی می‌کند، و اغلب در آیین‌ها خودش نیز به‌عنوان نمایانگر امر الوهی تکریم می‌شود. چنین متنی به عنوان یک نسخه خطی یک کیفیت خاص دارد، چرا که ارزش آن نه تنها بر اثر کیفیت بالا مواد سازنده و تزئینات ارتقا می‌یابد، بلکه به دلیل فضائل خاص کاتب و شرایط خود نوشتار نیز ارزشمندتر می‌شود. درباره اینکه چنین کاتبی چه شرایطی را باید برآورده سازد و خود نوشتن آن تحت چه آیین‌هایی باید صورت بگیرد مسائلی وجود دارد. فرایند نوشتن به یک اقدام مقدس، یک نیایش الوهی، یا یک کنش معنوی تبدیل می‌شود.

این کنفرانس به این پرسش می‌پردازد که چه چیزی یک کتاب – یا یک تندیس در ادیان شرقی – را به یک شیء مقدس در فرهنگ‌های یهودی، مسیحی، مسلمان و بودایی تبدیل می‌کند، و قداست چگونه به مادیت ارتباط می‌یابد.

  • آیا برخی عناصر مادی – سطوح نوشتاری، جوهرها، رنگ‌ها، یا حرف‌نگاری‌هایی – وجود دارد که در خلق شیء مقدس ترجیح داده شود؟ چه توقعات، خاطرات، یا مفاهیم الهیاتی با این مواد مرتبط است؟
  • آیا فرایند تولید تحت قواعد آیینی خاصی است؟ کابت چه نیازمندی‌هایی را باید برآورده کند؟ آیا کاتب با یک شکل خاص زندگی یا جایگاه خاصی در جامعه متمایز است؟
  • جابجایی خاص متون و تندیس‌های مقدس، تکریم و اجرای آن در طول مراسم معنوی یا نیایشی چه چیزی درباره کارکردهای آن درون اجتماع دینی بیان می‌کند؟
  • مصنوعات مقدس چگونه دریافت می‌شوند؟ آیا درباره کاتبان و اسنادی که تولید می‌کردند ماجراهایی رواج دارد؟ روایت‌ها درباره ظرفیت جادویی اشیای مقدس چگونه باید ارزیابی شود؟

 

متقاضیان شرکت در این کنفرانس باید چکیده (۱۵۰-۲۰۰ کلمه) خود را تا تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ به آدرس amartini@zedat.fu-berlin.de ارسال کنند.

هزینه‌های سفر و اقامت از سوی برگزارکنندگان پرداخت خواهد شد.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است