date سه شنبه ۱۳۹۹/۰۸/۱۳ views 1573
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر مقاله

موضوع مطالعات قرآنی

نویسندهیاسین داتُن

ترجمه-تلخیصآلا وحیدنیا

مجلهمجله‌ی مطالعات قرآنی

شماره 1

سال نشر 1999

صفحات 115-140

نقطه‌های قرمز، سبز، زرد و آبی رنگ: تأملاتی در آوانگاری مخطوطات قرآنی کهن

Red Dots, Green Dots, Yellow Dots and Blue: Some Reflections on the Vocalisation of Early Qur’anic Manuscripts — Part I

معرفی کامل

در این مقاله که به دو بخش ۱ و ۲ تقسیم شده است کارکرد نقطه های رنگی به ویژه نقطه های قرمز، سبز، زرد و آبی در آوانگاری مخطوطات قرآنی، مورد بررسی قرار گرفته است. یاسین داتن که معتقد است تا به امروز محققان غربی در فهم کارکرد این نقطه های رنگی سردرگم بوده اند. مولف در این مقاله دو هدف را پی می گیرد:

  • نخست درکِ کارکرد نقطه­های رنگی در قرآن­های کوفی کهن
  • دوم نشان دادن این مطلب که چگونه فهم کارکرد این نقاط می­تواند به افزایش دانش ما در باب قرآن و تاریخ انتقال متن قرآن کمک کند.

نسخه های خطی قرآنی مورد تحقیق داتُن در این مقاله عبارتند از نسخه های قرآنی کوفی موجود در کتابخانه بادلیان آکسفورد. در این کتابخانه برگه هایی از بیست و یک مصحف مختلف به خط کوفی بر روی پوست برگه موجود است که در حال حاضر در ۱۰ مخطوط مختلف صحافی شده و در کتابخانه نگهداری می‌شود.

نویسنده در بخش نخست مقاله به بیان مطالب پیشینیان هم در منابع عربی و هم در مطالعات غربی در خصوص کارکرد نقاط رنگی در قرآنها می پردازد و سپس توضیحاتی ابتدایی در خصوص قراء هفت گانه، ده گانه، و چهارده گانه ارائه داده و اصلاحات مورد نیاز در علم قرائات همچون اماله، ادغام، “یاء” ات اضافه ، میم جمع، صله هاء و غیره را شرح داده است.

اما بدنه اصلی مقاله را مطالعه ی مخطوطات قرآنی نوشته شده به خط کوفی بر روی پوست برگه هایی که هم اکنون در کتابخانه بادلیان در انگلیس محفوظند؛ تشکیل می دهد.

در بخش نخست از این مقاله دو بخشی، چهارده فقره از مجموع ۲۱ فقره مورد مطالعه قرار می گیرد و کارکرد نقطه های رنگی در آوانگاری هر یک از این فقرات نشان داده می شود.

تلخیص از آلاء وحیدنیا

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است