date دوشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ views 1185
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع مطالعات قرآنی

ناشر BRILL

نویسندهشادی حکمت ناصر

سال نشر 2013

شابک 9789004240810

معرفی کنندهمجتبی کریمی‌نیا

انتقال اختلاف قرائات قرآن: مسئله‌ی تواتر قرائات و پیدایش قرائات شاذ

The transmission of the variant readings of the Qur’an: The Problem of Tawātur and the Emergence of Shawādhdh

معرفی کامل

درباره‌ی نویسنده: شادی حکمت ناصر از متخصصان ادبیات عرب است. طی سال‌های ۱۹۹۶-۱۹۹۹ مشغول به تحصیل در رشته‌ی شیمی در دانشگاه بیروت بوده و بعد از آن در زمینه‌ی زبان و ادبیات عرب در همان دانشگاه تخصص گرفته است. در سال ۲۰۰۳ دکترای خود را زیر نظر ولفهارت هاینریکس در دانشگاه هاروارد در زمینه‌ی مطالعات اسلامی و عربی شروع کرده است. در سال ۲۰۰۸ به عنوان مدرس در دانشگاه ییل مشغول شده است و در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۲ استادیار شده است و به تدوین برنامه ‌های عربی مدرن در دانشگاه ییل پرداخته است. در سال ۲۰۱۱ پایان نامه‌ی خود را با عنوان انتقال اختلاف قرائات قرآن: مسئله‌ی تواتر قرائات و پیدایش قرائات شاذ کامل کرده و در سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات بریل به چاپ رسانیده است.

تحقیقات وی متمرکز بر موضوع مطالعات قرآن به طور عمومی و به خصوص تاریخ منتقل شدن متون و مقبولیت آنان میان جامعه‌ی مسلمانان صدر اسلام است. اشعار دوران جاهلی و بعد از اسلام، حدیث، اصول و فقه نیز جزو دایره‌ی پژوهش‌های وی هستند.

موضوع اصلی این اثر وی، اختلاف قرائت است. وی در این نوشته، وی به بررسی اختلاف قرائات و روایات احرف سبعه پرداخته است. همچنین فصلی درباره‌ی ابن مجاهد نوشته است و معیارها و نیات وی را درباره‌ی انتخاب این هفت قرائت، ذکر کرده. همچنین با پرداختن به مسئله‌ی تواتر که اصولیون مطرح کرده بودند، تناقضی میان متن قرآن به صورت مصحف و کتبی و قرآن به صورت شفاهی پیدا کرده است. این اثر در مرکز و کتابخانه‌ی مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی موجود است.

مجتبی کریمی‌نیا

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است