date جمعه ۱۴۰۰/۰۵/۲۲ views 239
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع اسلام

ناشر I. B. Tauris

نویسندهالهه خیراندیش

سال نشر 2021

شابک 9781780768335

معرفی کنندهسیدموسوی

بغداد و اصفهان: گفتگوی دو شهر در عصر علم

Baghdad and Isfahan: A Dialogue of Two Cities in an Age of Science CA. 750-1750

معرفی کامل

شهرهای اصفهان و بغداد در طول تاریخ همواره مراکزی برای یادگیری علم و دانش بوده‌اند. از این رو در تاریخچه تمدن اسلامی از اصفهان و بغداد به عنوان پایتخت‌های حکمت و مراکز رشد فکری و توسعه خرد یاد می‌شود. آنچه در گذشته منجر به رشد فکری و علمی می‌شد؛ صداهای فرهنگی متفاوت بود. این صداها و عقاید متمایز الهام‌بخش گفتگویی تاریخی و منحصر به فرد میان اصفهان و بغداد بوده است. کتاب روایتی است از اینکه چگونه دانش میان سرزمین‌های اسلامی گسترش یافت و سپس به سراسر اروپا راه پیدا کرد.

الهه خیراندیش با بررسی تاریخ بغداد و اصفهان از سال ۷۵۰ تا ۱۷۵۰، صدای ناشنیده‌ی ستاره‌شناسان، ریاضیدانان، دانشمندان، عارفان، حقوقدانان، دولتمردان، محققان، مترجمان عربی و فارسی و… درطول بیش از هزار سال می‌شود و آخرین و گسترده‌ترین حلقه انتقال دانش و معرفت از سرزمین‌های اسلامی به تاریخ علم را ثبت می‌کند. نویسنده داستان خود را بر روی نسخه‎ای خطی و منحصر به فرد بجای مانده از قرون وسطایی و نیز سایر منابع تاریخی بنا می‌کند و نتیجه روایتی از “داستان دو شهر” برای هزار سال است. او داستان را شهر به شهر و قرن به قرن بازگو می‌کند تا به آنچه برای تغییر جهان نیاز بود، برسد.

“اصفهان و بغداد” کتابی جذاب برای سفر در زمان است. در طول کتاب داستان‌های موازی با شخصیت‌های تاریخی به وجود می‌آید. راوی از شهرهای مختلف جهان عبور می‌کند و تغییرات را در طول زمان به تصویر می‌کشد. او با در هم آمیختن روایت‌ها، تاریخ‌ها و آینده، مسیرهای رسمی و غیر رسمی و نیز پیدا و پنهان ممکن را بازیابی و ترسیم می‌کند تا به ما نشان دهد که چگونه دانش در طول زمان و فرهنگ‌ها ترجمه و منتقل شده است.

برای مطالعه متن کتاب کلیک کنید.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است