date چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۶ views 973
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع هنر اسلامی

ناشر Harmattan

نویسندهپاتریک رینگنبرگ

جهان رمزوارۀ هنرهای اسلامی

L’univers Symbolique des arts Islamiques

معرفی کامل

از دیر زمانف در دنیای غرب این پرسش مطرح شده است که جلوه‌های شگفت‌انگیز هنر در اسلام، شعر، موسیقی، خط، معماری، نگارگری، نقوش گیاهی و هندسی و غیره، آیا رمزی و رازی را در خود نهفته دارند و حامل پیامی می‌باشند و یا صرفاً با انگیزۀ زیباسازی آفریده شده‌اند و جنبۀ کاربردی دارند؟ این کتاب پژوهشی عمیق و گسترده برای پاسخ به این پرسش و در حقیقت یافتن معانی و مفاهیم هنرهای اسلامی است. مؤلّف با اشاره به تنوّع هنرهای اسلامی در سه فضای فرهنگی ایرانی و ترک و عرب، و با تأکید بر وحدت، آنها یادآور شده است که متاسفانه تاکنون دربارۀ درک مفاهیم فلسفی و معنوی هنرهای اسلامی غفلت شده است که دو سبب را برای آن ذکر می کند: یکی آنکه هنرمندان مسلمان برخلاف هنرمندان غرب، بگونه‌ای خاموش به آفرینش هنری خود می‌پردازند و هیاهو بپا نمی‌کنند. و دیگر آنکه، تفسیر و معرفی این آثار غالباً با نگاهی بیگانه با فضای فرهنگی اسلام، انجام پذیرفته است.

نویسندۀ کتاب که به وضوح با ادب و فرهنگ اسلامی آشناست. روش پدیدارشناسی، هنرهای گونه‌گون اسلام را در «آئینه تأویل» ملاحظه می‌نماید و ناگزیر آنها را در کانون اندیشه‌های فلسفی و عرفانی و مذهبی جا می‌دهد. نتیجه آنکه در نظر او هنر اسلامی در جلوه‌های مختلف و در عینیت خود، جهانی از تمثیلها و رمز و رازها را منعکس می‌نماید که باید یک یک آنها را در بافت فرهنگی و فلسفی و دینی خود به دقّت مشاهده نمود و معانی آنها را بازیافت و این همان «تأویل» یا تفسیریست که باید به آن پرداخت. به نظر نویسنده برای شناخت هنر اسلامی ناگزیر باید با دنیای اسلام و با فضای آن آشنا شد تا درک آنها میسّر گردد؛ همانگونه که «برای مطالعه و فهم افلاطون، حدّاقل تا زمانی که به او می‌پردازند باید افلاطون را همراهی نمایند».

برای هنرمند و صنعت کار مسلمان، آفرینش جهان، آیت حق، و زیبائی آن، نشانی از کمال حقّست و اثر هنرمند هم در این فضا و با این ایمان آفریده می شود. از ین رهگذر، کتاب ناخواسته به نوعی آثار شرقشناسان و اسلامشناسان را نیز به نقد کشانده است؛ چه روش ایشان را برای مطالعۀ اسلام و هنر اسلامی کافی نمی‌داند.
پاتریک رینگنبرگ متولد ۱۹۷۰، دینشناس و هنرشناس اهل سوئیس، نویسندۀ کتب متعدّدی دربارۀ هنر غربی و آسیاییست. از جملۀ آثار او کتابی دربارۀ فردوسی و نیز کتابی جهت معرّفی ایران برای گردشگران، نشر روزنه و غیره می‌باشد.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است