date شنبه ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ views 153
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع اسلام

ناشر Oxford

نویسنده

سال نشر 2001

شابک 9780195141283

معرفی کنندهسیدموسوی

سازندگان اسلام معاصر

Makers of Contemporary Islam

معرفی کامل

جان اسپوزیتو و جان وول در این کتاب به بررسی جنبش‌ها و اندیشه‌های اسلامی معاصر پرداخته‌اند. در خلال این تحقیقات، زندگی‌نامه ۹ تن از بنامترین روشنفکران فعال در عرصه دین که نماینده طیف گسترده‌ای از مسلمانان هستند، ارائه شده است. در میان روشنفکران مسلمان، افراد زیادی فعالیت‌های اجتماعی تلاشگرانه در جهت شناخت اسلام و درک بهتر آن داشته‌اند، اما تعداد محدودی از آن‌ها در عرصه بین المللی به نتایج قابل توجه رسیده‌اند. روشنفکرانی که نگاه نوینی به اسلام داشتند، عبارتند از: اسماعیل راگی ال فاروقی (آمریکا / فلسطین)، خورشید احمد (هند / پاکستان)، مریم جمیله (آمریکا / پاکستان)، حسن حنفی (سودان)، رشید غنوشی (تونس)، حسن الترابی (سودان)، عبدالکریم سروش (ایران)، انور ابراهیم (مالزی) و عبدالرحمن وحید(اندونزی).

این متفکران در برخی از مهمترین تحولات فکری و کنشگری جهان اسلام طی دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی موثر بودند. دوره ای که جنبش‌های نوین اسلامی به یک نیروی اصلی در جوامع مسلمان و امور بین الملل تبدیل شدند.

برنامه‌های فکری این متفکران مبانی مفهومی را برای جنبش‌های نوظهور فراهم می‌کردند و در مقابل جنبش‌ها نیز از این تغییرات فکری حمایت می‌کردند. آن‌ها، یک مرحله متمایز از تکامل تفکر اسلامی را نشان می دادند: تلاش مداوم برای ایجاد یک پیوند موثر میان سنت اسلامی و مدرنیته. کار آن‌ها تجدید حیات هسته اصلی اسلامی دهه ۱۹۹۰ و ایجاد یک پایه و اساس جدید برای رشد یک جریان موثر در قرن بیست و یکم بود.

برای مطالعه متن کتاب کلیک کنید.

 

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است