date شنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۹ views 2862
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع آثار تاریخی

ناشر Spink

نویسندهعبدالرّزّاق شمس اشراق

شابک 6009091607

سکه‌های نقره‌ای خلافت اسلامی

Silver Coinages of the Caliphs: A Fully Illustrated Catalogue

معرفی کامل

این کتاب که نخستین تحقیق گسترده و کامل در زمینۀ سکه‌های تاریخی دنیای اسلام محسوب می‌شود، به شناخت و معرّفی سکه‌های نقره‌ای اختصاصی خلفا پرداخته است و با طرح شیوه‌ای نو، همراه با ذکر جزئیات مربوط به هر سکه، عکس هر دو طرف سکه با کیفیتی عالی ارائه شده است. تقریباً تمامی سکه‌های نقره‌ای که خلفای اسلامی ضرب کرده‌اند، در کتاب ارائه شده؛ بگونه‌ای که از نخستین سکه‌ای که عربهای مسلمان ضرب کردند آغاز شده و تا سکه‌هایی که آخرین خلیفه عبّاسی (المستعصم بالله) ضرب کرده ادامه یافته است. تاریخ اوّلین سکۀ مندرج در این کتاب، ۳۱ هجری و آخرین آن، ۶۵۱ هجری می‌باشد؛ و این برابرست با سکه‌هایی که در طول ۶۲۰ سال هجری ضرب شده‌اند. بیش از ده نفر از صاحبنظران و سکه‌شناسان دنیا، از جمله موزۀ بریتانیا، این کتاب را بسیار جالب، جامع، دقیق، و بهترین اثر در زمینۀ سکه‌های اسلامی توصیف کرده‌اند.

شمس اشراق یکی از معدود سکه‌شناسان سرشناس بشمار می‌آید که طی چهار سال تلاش مستمر و مسافرتهای پی در پی به شهرهای مختلف دنیا، و با بهره‌گیری از تجارب شخصی خود، این کتاب را به زبان انگلیسی تدوین نموده است. پیش از این نیز کتابی دربارۀ سکه‌های اسلامی از همین مؤلّف به چاپ رسیده است.

زنده یاد عبدالرّزّاق شمس اشراق،‌ نویسنده و محقّق میراث فرهنگی و کارشناس سکه‌های تاریخی، و همچنین مجموعه‌دار سازمان میراث فرهنگی، بود.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است