date دوشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۴ views 1033
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع اسلام و سیاست

ناشر Cambridge University Press

نویسندهمیر هتینا

سال نشر 2014

شابک 9781107063075

معرفی کنندهنجمه باغنوی

شهادت در جهان اسلام کنونی: ایمان، قدرت و سیاست

Martyrdom in Modern Islam: Piety, Power, and Politics

معرفی کامل

مفهوم تجدید حیات در اسلام در روزگار کنونی، بازخورد زیادی در پژوهش های علمی دریافت کرده است. اما بیشتر این آثار مربوط به مفهوم جهاد و اختلافات بین اصلاحگران و رقباییشان بر سر موضوعات سیاسی و الهیاتی است و کمتر به مفهوم شهادت و مرگ ربط دارد.

علاوه بر این در این مطالعاتی که مفهوم شهادت را مورد توجه قرار داده است، شهادت در اصل به معنای حمله‌های انتحاری به عنوان یک پدیده اواخر قرن دوازدهم و بعد از آن می‌باشد. مطالعات انجام شده است بدون اینکه حمله های انتحاری را به طور شایسته در یک چشم انداز تاریخی جای دهد و یا از یک رویکرد واحد برای روشن کردن وجه نمادین، اجتماعی و سیاسی آنها استفاده کند.

کتاب شهادت در جهان اسلام نوین چنین خلاهایی را با ترسیم ادراک روشن اسلام از شهادت، نشان دادن وجه نمادین و سیاسی آن مفهوم و کاربرد (میراثهای گذشته) در جوامع شیعه و سنی پر کرده است. همچنین نویسنده در این کار منابع یهودیت مسیحیت و دیگر کتابهای غیر اسلامی از این دست را مقایسه و تطبیق نموده است.

این کتاب با تکیه بر منابع اولیه و اصلی و همچنین آثار علمی، سیاسی و اجتماعی، تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از مفهوم شهادت در اسلام نوین و تفسیرهای گوناگون از آن انجام داده است. در حالیکه چنین تفسیرهایی ارزش‌گذاری واقعیت‌های تاریخی بوده‌اند که در آن چنین شرح‌هایی از قبل قالب‌بندی شده و شکل گرفته بودند و در آنها شهادت جزء اصلی مبارزات بر سر قدرت و سیاست در زمان معاصر بوده است.

عناوین فصول کتاب:

– تعریف ظالم: شهادت در یهودیت و مسیحیت

– مرگ در راه خدا در اسلام

– ادراکات اسلامی متاخر

– لشکر کفن پوشان: حملات انتحاری در کشمکش های قومی ـ نژادپرستانه

– القاعده: شهادت فراملیتی

– شهید به عنوان مبلغ

– گفتگو درباره حملات انتحاری

– معنای حملات انتحاری

نجمه باغنوی

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است