date یکشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۲۷ views 843
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع اسلام

ناشر Princeton University Press

نویسندهجان ام اووِن چهارم

سال نشر 2014

شابک 9780691163147

معرفی کنندهسید مهدی مصطفوی

مقابله با اسلام سیاسی: شش درس از گذشته‌ی غرب

Confronting Political Islam: Six Lessons from the West’s Past

معرفی کامل

جهان غرب در عصر کنونی چگونه باید به چالش‌های اسلام سیاسی پاسخ دهد؟ کتاب مقابله با اسلام سیاسی برای پاسخ به این سوال با برگزیدن رویکردی اصیل، مبارزه‌ی اسلام‌گرایی با سکولاریسم را با دیگر درگیری‌های طولانی ایدئولوژیکی در تاریخ غرب مقایسه می‌کند. جان اُوِن با بررسی درگیری‌های گذشته که موجبِ از هم گسیختگی اروپا و آمریکا شده- و چگونگی حمایت شدن آنها توسط شبکه‌های زیرزمینی، برانیگختن افراطی‌گری و ​​انقلاب، و ایجاد فرصت برای مداخلات خارجی و درگیری‌های بین‌المللی – شش درس مهم را برداشت می‌کند تا نشان دهد بسیاری از تفکرات ما مورد اسلام سیاسی اشتباه است.
اوون بر خاستگاه و پویایی تنازعات میان کمونیسم، فاشیسم و ​​لیبرال دموکراسی در قرن بیستم؛ رقابت بین سلطنت‌طلبی و جمهوری‌خواهی در اواخر قرون هجدهم و نوزدهم؛ و جنگ‌های دینی میان کاتولیک‌ها، لوتران‌ها، کالون‌ها، و دیگران در قرون شانزدهم و هفدهم، تمرکز می‌کند. اوون سپس اصولی که دولت‌ها از موفقیت و اشتباهاتشان در در طول این درگیری‌ها آموخته‌اند را در مورد بحث‌های معاصر که خاورمیانه را گرفتار خود کرده است به کار می‌برد. وی نتیجه می‌گیرد که تنازعات ایدئولوژیک طولانی‌تر از آنچیزی است که مردم تصور می‌کنند؛ ایدئولوژی‌ها یکپارچه نیستند. مداخلات خارجی امری معمول هستند؛ یک دولت ممکن است هم منطقی و هم ایدئولوژیک باشد؛ یک ایدئولوژی هنگامی پیروز می‌شود که کشور الگو گرفته از آن ایدئولوژی در مقایسه با کشورهای دیگر در طیف وسیعی از اقدامات بهتر عمل نماید؛ و بدین ترتیب ایدئولوژی که برنده می‌شود ممکن است اعجاب‌انگیز باشد.
کتاب مقابله با اسلام سیاسی با نگاهی به تاریخ جهان غرب و پرسش‌های نگران کننده در مورد چگونگی سامان‌دهی جوامع، وارونگی برخی از پنداشت‌های رایج در مورد آشوب‌های کنونی جهان اسلام را بیان می‌کند.

سید مهدی مصطفوی

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است