مدرسه بهاره: مرزهای متغیر در جهان مسلمان (کاتانیا، ایتالیا)

dateچهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ views54
category اسلام معاصر

مدرسه بهاره ۲۰۲۳ در دانشگاه کاتانیا (سیسیل، ایتالیا) از سوی شبکه اروپایی مطالعات اسلامی (ENIS) سازماندهی شده است. این مدرسه بهاره از ۱۳ تا ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

در جهان گذرای معاصر، از یک سو نیروهایی هستند که واقعا باعث تقویت مرزها و تثبیت تفاوت‌ها در واکنش به جهانی‌سازی فزاینده می‌شوند، ولی از سوی دیگر، انواع جدید از اجتماع‌سازی‌ها نیز در جریان است که باعث گذر از مرزهای «قدیمی» و شکل‌گیری مرزهای جدید می‌شوند. رشد رسانه‌های دیجیتال بی‌شک باعث تسریع این فرایند شده است. این یعنی دانشمندان باید به واقعیت‌های متغیر عصر پسا-حقیقت توجه نشان دهند و با این واقعیت‌ها تعامل کنند.

مطالعه اسلام بدون در نظر گرفتن پویایی‌های مرزها تصورپذیر نیست. این مطالعات ممکن است مربوط به بررسی شکل‌گیری حکومت‌ها (تاریخی یا معاصر)، سیاست‌‌گذاری حوزه اقلیت‌ها، تبعیض یا سرکوب، پویایی‌های پیوسته و عبور و بازتعریف مرزهای موجود بر اثر تحولات و تغییرات مثل منازعات و پیوندهای فرقه‌ای، تعاملات و اجتماع‌سازی‌های درون‌دینی و میان‌دینی، یا حرکت‌های خویش‌سازی و خویش‌شناسی دینی باشد، ولی در هر حال همگی به درک مرزها و فرایندهای شکل‌گیری و تغییر مرزها ارتباط می‌یابند.

متقاضیان باید چکیده ارائه‌شان (۳۰۰ کلمه)، زندگی‌نامه مختصر (۵۰ کلمه)، رزومه، انگیزه‌نامه و یک صفحه معرفی پروژه ارشد یا دکترای خود را تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ به Albrecht.fuess@uni-marburg.de ایمیل کنند.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
event
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است