وبینار «امپریالیسم فناوری‌های آمریکایی‌ در عربستان»

۲۳ ژانویه ۲۰۲۴، دانشگاه اگزتر

dateپنج شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۰۷ views93
category استعمار

Americans' Technological Empire in Arabia

مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی: «مرکز مطالعات خلیج» در دانشگاه اگزتر در نظر دارد در ادامه مجموعه‌ سمینارهای مجازی خود، نشستی با موضوع «امپراطوری فناوری‌های آمریکایی در عربستان» در  روز ۲۳ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار کند.

در توضیحات این برنامه آمده است:

در اواخر دهه ۱۹۲۰ که اولین مدیران آمریکایی حوزه نفت وارد خلیج فارس شدند، کار دیگر‌ آمریکایی‌هایی را ادامه دادند که از چندین دهه قبل در این منطقه حضور داشتند. تبشیرگران پروتستان از «کلیسای اصلاح‌یافته آمریکا» (Reformed Church of America) در سال ۱۸۸۹ در منطقه خلیج فارس مستقر شده بودند و از انواع مختلف فناوری مثل پزشکی غربی برای پیش‌برد هدف اصلی‌شان که دعوت مسلمانان عربستانی به مسیحیت بود استفاده می‌کردند. اگرچه این مبلغان روی هم رفته نتوانستند به این هدف دست یابند، توسعه‌دهندگان نفتی که در دهه ۱۹۳۰ پای جای پای آنها گذاشتند از شبکه ارتباطی آنها استفاده کنند و روش‌ها و ادبیات آنها را به گونه‌ای استفاده کنند که بر تاثیرگذاری قدرت خودشان در منطقه بیافزاید، راهبردی که به شکل‌گیری پیوندهای نپو-امپریالیستی با عربستان سعودی ختم شد. در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، دولت ایالات متحده هم که سریعا متوجه ارزش راهبردی منابع نفتی در منطقه شده بود از راهبرد تبشیرگران و شرکت‌های نفتی که تکیه بر تکنولوژی غربی برای تقویت قدرت آمریکا و حفاظت از منافعش در عربستان سعودی بود استفاده کرد.

این سخنرانی نقش فناوری غربی، در قالب پزشکی، توسعه صنعتی، آموزش کشاورزی، و آموزش و تسلیحات نظامی در پیش‌برد منافع آمریکایی در عربستان سعودی بین سالهای ۱۸۸۹ و ۱۹۵۲ و نقش گروه‌های مختلف آمریکایی در ایجاد «روابط ویژه» ایالات متحده با پادشاهی سعودی را بررسی خواهد کرد.

کرین والتر (استاد دانشگاه جورج‌تاون در قطر) سخنران این برنامه خواهد. این برنامه از ساعت ۱۷:۰۰ به وقت بریتانیا (۲۰:۳۰ به وقت تهران) برگزار خواهد شد. برای دریافت لینک حضور در برنامه از طریق زوم اینجا کلیک کنید.

 


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است