وبینار «بسی دور، اما بسی نزدیک: مکاتبات ایگناتس گلدزیهر بین ۱۸۶۳ و ۱۹۲۲»

dateسه شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۸ views118
category آثار تاریخی

مدرسه مطالعات تاریخی در «موسسه مطالعات پیشرفته» دانشگاه پرینستون در تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۳ سمینار آنلاینی را با موضوع «بسی دور، اما بسی نزدیک: مکاتبات ایگناتس گلدزیهر بین ۱۸۶۳ و ۱۹۲۲» برگزار خواهد کرد. این برنامه در ادامه سلسله نشست‌های «مکاتبات علمی میان شرق‌شناسان» است که به ارائه نتایج استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای زمینه‌یابی و تحلیل پیکره‌های مکتوبات شرق‌شناسان اختصاص دارد و زابینه اشمیتکه و ماریا مرسده تویا میزبانی‌اش را برعهده دارند.

در این وبینار حاصل پیمایش بیش از ۱۳ هزار نامه متعلق به ایگناتس گلدزیهر (۱۸۵۰-۱۹۲۱) بنیانگذار مطالعات اسلامی اروپایی ارائه خواهد شد. این مجموعه مکاتبات بطور دیجیتال و رایگان در مخزن کتابخانه و مرکز اطلاعات فرهنگستان علوم مجارستان در دسترس است. گلدزیهر علاوه بر امرار معاش از طریق منشی‌گری جماعت یهودیان نئولوگ منطقه پشت، تدریس در دانشگاه و حوزه علمیه یهودیان پشت، و تحقیق در اوقات فراغت خود، فرصت کافی داشت تا به نگارش نامه‌های فراوان بپردازد. او نه تنها معتقد بود که باید نامه‌ها را به سرعت برق پاسخ دهد، بلکه اعتقاد خود را در عمل نیز اجرا می‌کرد. شهرت او باعث ارتباطش با دانشمندان مشهوری از سراسر جهان شد. او با دانشجویان و مردم عادی از روستاهای دوردست مجارستان هم مکاتبه داشت. مکاتبات او شبکه فعالیت‌های علمی‌اش را برجسته می‌سازد. مهمتر اینکه نامه‌هایی که دریافت کرده است بر شخصیت او نور می‌افکند.

این سخنرانی آنلاین را کینگا دونیی دانشمند مستقل و سرپرست سابق مجموعه‌های کوفمن و گلدزیهر در کتابخانه و مرکز اطلاعات فرهنگستان علوم مجارستان و دانشیار مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه کروینس بوداپست ارائه خواهد کرد.

ساعت برگزاری این نشست ۱۲:۰۰ به وقت شرقی آمریکا و ۲۰:۳۰ به وقت تهران است. برای ثبت‌نام اینجا کلیک کنید.

 


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است