وبینار «یا گمشده یا پیداشده؟ داستان یک کودک اتریشی، از اسارت در ایران تا بازداشتگاه مخفی در استرالیا»

dateیکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ views134
category استعمار

دانشگاه سیدنی غربی نشستی با عنوان «یا گمشده یا پیداشده؟ داستان یک کودک اتریشی، از اسارت در ایران تا بازداشتگاه مخفی در استرالیا» برگزار خواهد کرد.

در سالهای جنگ جهانی دوم حدود ۵۰هزار شهروند غیرنظامی آلمانی، ایتالیایی و ژاپنی به اردوگاه‌های توقیف زندانیان در استرالیا منتقل شدند. تا امروز، زندگی و سرنوشت ۵۱۲ شهروند آلمانی ساکن ایران، ساکنان محصور در بازداشتگاه‌های استرالیا در جنگ جهانی دوم، و نقشی که این افراد و خانواده‌هایشان در توسعه استرالیای پس از جنگ ایفا کردند، در فضای دانشگاهی نادیده گرفته شده است.

در این نشست دکتر پدرام خسرونژاد و خانم هلگا گریفین یافته‌های یک پروژه تحقیقاتی را ارائه می‌کنند که تاریخ اجتماعی-فرهنگی و خاطرات گروهی از شهروندان آلمانی بازداشت‌شده و مهاجر در استرالیا را از طریق میراث این افراد بررسی می‌کند. این ارائه حاصل یک همکاری چهارساله بین خسرونژاد و گریفین است. خانم گریفین تنها زن بازمانده از میان شهروندان آلمانی ساکن در ایران است که بصورت خانوادگی به استرالیا منتقل شدند و بین سالهای ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۶ در اردوگاه‌های زندانیان به سر بردند.

هلگا گریفین که دختر یک مهندس راه‌آهن اتریشی شاغل در ایران بود، شش سال داشت که به همراه والدین و برادر کوچکترش به اسارت ارتش بریتانیا درآمد. خانواده‌اش از ایران اخراج شدند و از طریق دریا به یک اسارتگاه مخفی در استرالیا منتقل شدند و ۵ سال در اسارت ماندند.

این پروژه تحقیقاتی بررسی می‌کند که آیا مفهوم «توقیف» (internment) در واقع یک حسن تعبیر برای پوشاندن واقعیت سیاسی رفتار با غیرنظامیان به‌عنوان بازداشتی و در غیاب هرگونه مبنای سیاسی یا اخلاقی است. توقیف خانواده هلگا گریفین همراه با خطرات مرگ‌بار در جریان انتقال، بازداشت طولانی-مدت در یک جو سیاسی خصمانه، و گسست رشد طبیعی یک کودک بوده است.

در حاشیه این برنامه برخی اشیای به جا مانده از خانواده گریفین در دوران اسارتشان که پدرام خسرونژاد نگهداری کرده است به نمایش خواهد آمد.

این نشست روز ۱ ژوئن ۲۰۲۳ ساعت ۱۶ به وقت سیدنی، استرالیا برگزار خواهد شد. برای ثبت‌نام و دریافت لینک حضور آنلاین اینجا کلیک کنید.

 


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است