کارگاه-نشست «چهره ابراهیم در کتاب مقدس و قرآن» با حضور پیر لوری

dateدوشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ views231
category ادیان

«موسسه مطالعه اسلام و جوامع مسلمان» (IISMM) در نظر دارد با حضور پیر لوری یک کارگاه آموزشی برمبنای کتاب چهره ابراهیم در کتاب مقدس و قرآن نوشته میشل دوس مورخ فقید برگزار کند.

در این کتاب، میشل دوس خوانش جدیدی از چهره ابراهیم ارائه می‌دهد که در مقایسه با متن‌های کتاب مقدس و تفاسیر یهودی و مسیحی از آن، ابتنای دقیق‌تری بر چشم‌انداز قرآن درباره ابراهیم به مثابه پدرسالار دارد. نوآوری این کتاب تأملات عمیق و مستدلی است که از ابراهیم قرآنی به مخاطب فرانسوی‌زبان عرضه می‌کند. چنانچه مشخصات قرآنی ابراهیم به‌خوبی برجسته شود، مشخص می‌شود که لحن کتاب معطوف به تمایزگذاری بین این سه مکتب توحیدی نیست. در نهایت، مشخص می‌شود که این سه دین بر محور پدر مشترکشان به خوبی و به راستی اتحاد یافته‌اند. نه فقط به این دلیل که ابراهیم یک چهره بنیان‌گذار است، بلکه به این دلیل دوم که او یک چشم‌انداز معادشناختی هم ترسیم می‌کند.

میشل دوس (Michel Dousse) فیلسوف و مورخ ادیان بود که تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۵ به مطالعات تطبیقی در ادیان توحیدی مشغول بود. کتاب چهره ابراهیم در کتاب مقدس و قرآن در سال ۲۰۲۱ با مقدمه پیر لوری از سوی انتشارات L’Harmattan منتشر شد.

پیر لوری (Pierre Lory) مدیر تحقیقات در «مدرسه عملی مطالعات پیشرفته» و صاحب کرسی عرفان مسلمانان است.

این برنامه در تاریخ سه‌شنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به وقت فرانسه در مدرسه مطالعات پیشرفته در علوم اجتماعی برگزار خواهد شد و امکان حضور آنلاین نیز فراهم است. برای ثبت‌نام حضور فیزیکی اینجا و برای شرکت در ویدئوکنفرانس اینجا کلیک کنید.

 


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است