quran

ملکه الیزابت از نوادگان پیامبر اسلام نیست!

dateپنج شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۷ views510
writer category اسلام در اروپا

مجله تایمز در سال ۲۰۱۸ مقاله‌ای را درباره نسب ملکه الیزابت منتشر کرد. در این مقاله ادعا شده بود که ملکه بریتانیا از نوادگان امام حسن و پیامبر اسلام است. مرگ ملکه باعث شد تا اخبار و گزارش‌های مختلفی درباره نسب ملکه الیزابت مجددا وارد فضای رسانه‌‌ای شود. اما این ادعا تا چه اندازه صحت دارد؟ منشا این ادعا به انتشارات [۱]Burke’s Peerage برمی‌گشت؛ یک ناشر تبارشناس که به انتشار اطلاعات درباره تبار اعیان و اشراف در بریتانیا می‌پرداخت.

به نظر می‌رسید این نظریه بر اساس شجره‌نامه‌ای موسوم به شجره‌نامه «الاسبوعِ» در مراکش منتشر شده بود. طبق این شجرنامه خانواده سلطنتی از طریق یک شاهزاده خانم مسلمان در قرن یازدهم به نام شاهدخت زائده اندلسی از شهر سویل ‌(اِشبیلیه) به تبار پیامبر اسلام می‌رسد. با این حال انتشارات Burke’s Peerage مسئولیت همچین ادعایی را بر عهده نمی‌گیرد و می‌گوید «ما اصلا اطلاعات تبارشناسی در این زمینه نداریم و منبع اصلی نبودیم.»

طبق گفته‌های این ناشر سر روپرت آیین کی مونکریف[۲]، تبارشناس بریتانیایی منبع اصلی این ماجراهاست. همچنین گفته شده هارولد بروکس بیکر[۳] دیگر تبارشناس بریتانیایی در نامه‌ای به تاریخ ۱۹۸۶ و خطاب به نخست وزیر وقت، مارگارت تاچر، نوشته است: «برای حفاظت مردم بریتانیا از تروریست‌های مسلمان نمی‌توان به خاندان سلطنتی اعتماد کرد. اکثر مردم بریتانیا نمی‌دانند که خون محمد در رگ‌های ملکه در جریان است». البته که اسناد این نامه هرگز پیدا نشد!

اما برگردیم به شجرنامه مراکشی و شاهدخت زائده. شاهزاده خانم مسلمان زایده که در شهر سویل زندگی می کرد، یک شخصیت مهم در شجره نامه ادعایی مربوط به ملکه الیزابت است که او را به پیامبر اسلام می‌رساند. برخی زائده را دختر معتمد بن عباد، آخرین فرمانروای طایفه إشبیلیّه می‌دانند (بسیاری از منابع اسلامی، زائده را عروس معتمد معرفی کرده‌اند که در این صورت زائده اصلا از اسلاف پیامبر به شمار نمی‌آید).

طبق گفته آن‌ها زائده در جریان یک مسابقه شطرنج عاشق پادشاه آلفونسوی ششم، دشمن اصلی پدرش شد. او از پدر گریخت و چند صد کیلومتر‌ به سوی شمال رفت تا وارد قلمروی آلفونسوی ششم، پادشاه کاستیل[۴] شد. به مسیحیت گروید و به ایزابلا معروف شد. یکی از فرزندان زائده و آلفونسو با ریچارد کونیسبرو، سومین ارل کمبریج[۵] ازدواج کرد. در حقیقت این فرد نقطه اتصال پیامبر اسلام و ملکه بریتنیاست، چرا که او جد سیزدهم ملکه الیزابت به شمار می‌رود.

با این حال گمانه‌زنی‌های زیادی درباره رابطه زائده با آلفونسوی ششم وجود دارد. پاتریشیا ای‌گریو[۶]، استاد دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «بسیاری از روایت‌ها تابع حدس و گمان‌ است. رابطه زائده با آلفونسو مبهم است و معلوم نیست او معشوقه پادشاه بوده یا همسرش؟ زائده یک شخصیت مرموز و ناشناخته در تاریخ است و اطلاعات کافی از او به دست ما نرسیده است. اگر دختر یک پادشاه مسلمان ترک کیش کرده و به مسیحیت گرویده و ایزابلا شده بود، نام و آوازه او فراتر از اسپانیا می‌رفت و به خانواده‌های سلطنتی بزرگ اروپا پیوند می‌خورد. اگر چه تاریخ بسیار گسترده و پیچیده است و هیچ رابطه خونی میان افراد مختلف از جمله میان ملکه الیزابت و محمد، پیامبر اسلام من را شگفت‌زده نمی‌کند، اما آنچه درباره زائده گفته می‌شود، بیشتر به افسانه می‌ماند تا واقعیت!»

۱-burkespeerage.com

۲- Iain Moncreiffe

۳-Harold Brooks-Baker

۴-Alfonso VI of León and Castile

[۵] -Richard of Conisbrough, the 3rd Earl of Cambridge

[۶] -Patricia Grieve

 

منبع: Middle East Eye


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است