date یکشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ views 1763
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع تاریخ اسلام

ناشر Cambridge University Press

نویسندهبئاتریس فوربس منز

شابک 9780521153461

قدرت، سیاست و مذهب در ایران عهد تیموری

Power, Politics and Religion in Timurid Iran

معرفی کامل

این کتاب که به عصر شاهرخ، فرزند مهمترین جانشین تیمور می‌پردازد، از نظر تاریخی، در واقع دنبالۀ کتاب قبلی خانم منز، با عنوان «برآمدن و فرمانروایی تیمور» به شمار می‌آید. وی در این اثر در پی پاسخ دادن به سؤالاتی همچون چگونگی حفظ قدرت حکومت به زعم در اختیار نداشتن تمامی نیروها، و چگونگی انجام وظایف حکومتی توسّط تیموریان و نیز چگونگی تداوم انسجام جامعه ایرانی با وجود تنوّع جغرافیایی، فرهنگی و قومی عصر تیموریست.

بنوشته مؤلّف، فرض اصلی کتاب اینست که بیشتر فعّالیتهای سیاسی در قلمرو تیموری، ریشه در جامعه داشت و حکومت بیش از آنکه ابتکار عمل از خود نشان دهد، به دنبال ایجاد تعادل و واکنش نسبت به آنها بوده است. در واقع مؤلّف کوشیده تاریخ دورۀ شاهرخ را با رویکردی سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی مورد توجّه قرار دهد و همین رویکرد را باید یکی از ویژگیهای ممتاز کتاب دانست. در فصل ششم و هفتم مؤلّف وارد حوزۀ مذهبی این عصر می‌شود و به تبیین و تحلیل دقیق ویژگیهای فکری – اعتقادی این عصر بویژه با قدرت سیاسی و کارکرد اجتماعی آن می‌پردازد. کتاب در یک مقدّمه، هشت فصل و نتیجه به سامان رسیده است.

بئاتریس فوربس منز دکترای خود را در ۱۹۸۳ از دانشگاه هاروارد در رشتۀ زبانهای تبّتی خاوردور دریافت کرده و هم‌اکنون در گروه تاریخ دانشگاه تافتز آمریکا مشغول به تدریس می‌باشد.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است