date چهارشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۶ views 1328
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

قرآن بعنوان متنی در عهد باستان متأخّر، رهیافتی اروپایی

Der Koran als Text der Spätantike, Ein europäischer Zugang

معرفی کامل

کتاب، کوشیده قرآن را – براساس تلقّی تاریخی – در شرایط و زمانۀ «عهد باستان متاًخّر»، معرّفی کند که موانع فهم آن در حدّ قابل توجّهی برای اروپائیان کاهش یابد. بخش دوّم کتاب یعنی «رهیافتی اروپایی» معطوف به همین کوشش است. نویسنده، برای تحقّق این منظور، در بخش ممتعی از کتاب به مطالعه‌ای بدیع در خصوص برخی از سور قرآن کریم و متون نظیر آنها از حیث صورت و مضمون؛ یعنی کتابهای مقدس مسیحی – یهودی، روی آورده است. کوشش برای یافتن مشابهتها در تلقّی اسلامی و مسیحی – یهودی در این نوشته، نتایج قابل توجّهی داشته است که البته نباید آن را از سنخ تقلید، اقتباس و یا تحریف دانست.
پیش فرض آیات قرآن اینست که مخاطب با موضوعات و مباحث کتب مقدس و تفسیر آن آشنایی دارد؛ امّا قرآن این مباحث را مجددأ تکرار نمی‌کند، بلکه آنها را مورد اصلاح و بازنگری قرار می‌دهد و آنها را بروش متفاوت و منحصر به فرد (عربی مبین) تفسیر می‌کند. کاری که نویوترث انجام داده است، اقدامی خطیرست جدای از جنبه های علمی، یکی از اهداف عمده این پروژه اینست که جامعۀ غربی پس از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ را که بطور ناآگاهانه در دام خصومت با کتاب مقدس مسلمانان گرفتار آمده‌اند، به مسیری متفاوت رهنمون می‌سازد.
نویورث متولد کشور آلمان، استاد مطالعات عربی در دانشگاه آزاد برلینست و مدیریت پروژۀ «کورپس کورانیکوم» را که در سال ۲۰۰۷ در اکادمی علوم برلین – برادنبورگ آغاز بکار کرد بعهده دارد. این پروژه در پی یافتن درک عمیقتر غرب از بافت و سیاق قرآن کریم است.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است