date یکشنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ views 196
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

منابع روسی درباره ایران، ۱۷۱۹-۱۷۴۸

Russian Sources on Iran, 1719–1748

معرفی کامل

ویلم فلور در منابع روسی درباره ایران، ۱۷۱۹-۱۷۴۸ ترجمه‌های توضیح‌دار از گزارش‌های مسئولان خارجه روسیه که تاکنون به ندرت در دسترس محققان بوده است ارائه می‌کند. این کتاب شامل یک گزارش مفصل از نقشه‌برداری یک گروه روسی از دریای خزر بین سال‌های ۱۷۱۹ و ۱۷۲۰؛ اشغال‌گری روسیه در دربند در ۱۷۲۲، باکو در ۱۷۲۳، و گیلان در ۱۷۲۴ است. گزارش جامعی نیز از موقعیت‌ها و ویژگی‌های گروه‌های قومی مختلف ساکن در آذربایجان در ۱۷۲۸ در کتاب آمده است. دو گزارش هم از جانب مسئولان ایرانی درباره وقایعی که منجر به سقوط سلسله صفویه شد ارائه شده است.

در بخش بعدی، سفرنامه‌ای حاوی شرح عقب‌نشینی روس‌ها از مناطق اشغالی ایران و نیز سفرنامه‌ای از سال ۱۷۳۲ به قلم پرنس گلیتسین که سفیر روسیه به دربار نادرشاه بود ارائه شده است. گزارشی از یک کنسول روس درباره تلاش رضا قلی میرزا برای قتل نادرشاه و پیامدهای آن و نیز یک گزارش مفصل و بسیار جذاب از سفارت دوم پرنس گلیتسین در ایران در سال ۱۷۴۷ نیز در کتاب گنجانده شده است. این تاریخ مصادف است با قتل نادر شاه، و حوادث این واقع بر گیلان نیز گزارش شده است.

این منابع دست اول، جدا از اطلاع‌افزایی سیاسی‌شان، به دلیل حجم انبوهی از اطلاعات درباره تاریخ طبیعی و تاریخ اقتصادی-سیاسی مناطق مزبور اهمیت دارد.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است