quran

انتشار ترجمه انگلیسی «آزادی‌های عمومی در حکومت اسلامی» اثر راشد الغنوشی

dateچهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ views264
writer category اسلام معاصر

انتشارات دانشگاه ییل کتاب آزادی‌های عمومی در حکومت اسلامی نوشته راشد الغنوشی را با ترجمه انگلیسی دیوید جانستون منتشر کرده است.

راشد الغنوشی مبارز سیاسی و رهبر حزب اسلام‌گرای «النهضه» در تونس است که این کتاب را اولین بار در سال ۱۹۹۳ به زبان عربی منتشر کرد. او معتقد است «آزادی و حقوق بشر در اسلام شعارهایی نیست که با فشارهای خراجی یا معادلات قدرت تحمیل شود؛ بلکه معتقدات و اصول دینی‌ای است که از کودکی آموخته می‌شود».

در معرفی ناشر بر این کتاب می‌خوانیم:

راشد غنوشی از مدتها پیش به‌عنوان یک اصلاح‌طلب یا متفکر اسلام‌گرای میانه‌رو شناخته شده است. در این کتاب که مهم‌ترین کتاب اوست می‌گوید بیانیه جهانی حقوق بشر در خطوط کلی‌اش و ذیل تفسیر صحیح از شرع و عقاید اسلامی باید مقبول مسلمانان واقع شود. براساس نظریه‌ای که او از مقاصد شریعت ارائه می‌دهد، عدالت و به‌زیستی بشری امری مستثنا از حکمرانی اسلامی نیست، و مقاصد شرع اسلامی را به انحای گوناگون می‌توان پیش برد. این کتاب که اولین بار به زبان انگلیسی عرضه می‌شود بیانیه‌ای مهم از سوی یکی از مهمترین نظریه‌پردازان سیاسی در خاورمیانه مدرن است.

راشد الغنوشی در کتاب خود به تفاوت‌های بیانیه جهانی حقوق بشر با مفاهیم و الهیات سیاسی اسلامی می‌پردازد و آن را از لحاظ مبادی معرفتی و قلمرو دید متفاوت می‌داند. ولی ارکان کلی آن را هم‌راساتا با اصول اسلامی می‌داند.

از جمله نقدهای غنوشی بر بیانیه حقوق بشر این است که بر اهمیت آزادی بیان، آگاهی، جابجایی و مشارکت تاکید می‌کند ولی اسلام از این دامنه بسی فراتر می‌رود و حقوق اقتصادی و وظایف اجتماعی (رسیدگی به فقرا و…) را نیز شامل می‌کند.


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است