quran

روزی که هلن کلر به نمایشگاه هنرهای ایرانی آمد

نیویورک، ۱۹۴۰

dateپنج شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۴ views71
writer category آثار تاریخی

مرکز و کتابخانه مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی: لمس مصنوعات موجود در موزه‌ها معمولا برای بازدیدکنندگان ممنوع است، با این حال گاهی متصدیان نمایشگاه‌ها و موزه‌ها استثنا قائل می‌شوند. مثلا برای نابینایان. یک مورد مشهور مربوط به زمانی است که هلن کلر، مشهورترین نابینا و ناشنوای جهان، از نمایشگاه «شش هزار سال هنر ایرانی[۱]» در نیویورک بازدید کرد. هلن کلر هم به دلیل غلبه بر نابینایی و ناشنوایی خود و هم به دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی گسترده خود در ایالات متحده شهرت داشت. او عضو حزب سوسیالیست آمریکا بود. در کنار آثار متعددش، کتاب زندگی من از شهرتی خاص برخوردار است.

تصویر زیر که در سال ۱۹۴۰ ثبت شده است او را در کنار آرتور پوپ گردآور و سرپرست این نمایشگاه و مورخ مشهور هنر ایران نشان می‌دهد. البته به نظر می‌رسد پوپ هم به آسودگی بر منسوج تاریخی دیگری جلوس کرده است.

اثری که در دستان کلر به چشم می‌خورد، یک شمعدان مرصع از جنس برنز، نقره و برنج است که به قرن ۱۳ میلادی تاریخ‌گذاری شده است و هم‌اکنون با شماره NEP12 در موزه باستان‌شناسی و انسان‌شناسی دانشگاه پنسلوانیا معروف به «موزه پنسلوانیا» نگهداری می‌شود. بر روی این شمعدان یک متن عربی به خط نسخ چهار بار منقوش شده است: «ظفر جاودانه و سعادت پاینده و کامیابی فزاینده نصیب مالک آن باد».


[۱] Six Thousand Years of Persian Art


اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook
comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است