date سه شنبه ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ views 1056
اشتراک گذاری در Telegram Whatsapp Twitter Linkedin mail Facebook

book

نوع اثر کتاب

موضوع تفسیر

ناشر Albouraq

نویسندهمیشل لاگارد

شابک 9782841613991

اسرار غیب؛ پژوهشی بر تفسیر کبیر فخر الدّین رازی

Les Secrets de l’Invisible: Essai sur le Grand Commentaire de Fahr al-Dîn al-Râzî

معرفی کامل

فخر الدّین رازی، عالم ایرانیِ علوم اسلامی، یکی از چهره‌های شاخص تفکّر کلاسیک اسلامیست. او که مفسّر قرآن، عالم الهیات و فلسفه است، در تفسیر کبیر خود مجموعه‌ای را که نشانگر تمامی علوم و دانش عصر خودست، ارائه می‌کند؛ همان گونه در سرزمینهای باختری، دانشمندانی چون پیکو دلپیراندلا، کورنلیوا لاپید و توماسی آکینی چنین کرده بودند.

نوشتۀ رازی سه گرایش برجسته ساخته‌اند، ابتدا بهره‌گیری فراوان و دقیق از خرد و استدلال، دیگر علاقۀ بسیار و واضح به ملاحظات زبانی، و در نهایت دیدگاه معنوی و روحانی، با رنگ عرفانی، که در آن به سهولت تأثیر ابن عربی را می‌توان دید.

این پژوهش، تکنگاری دقیقی بر مفاهیم و مثالهای اسرار، ظرافتها، دقایق و نظمیست که مؤلّف در متن قرآن کریم می‌یابد و به این عناصر و عوامل متشکّلِ زیباییِ بیمثال کلام الله می‌پردازد. در این تکنگاری می‌بینیم که رازی خلّاقیت شخصی، نبوغ فکری، ظرافت خیال و ظرفیت درک شگفتی و عمق روحانی خود را عیان می‌کند.

این تکنگاری، بهانه‌ایست برای آنکه ذهنیت و دیدگاهی از این نوع تفسیر قرآن مجید به دست بیاوریم. این تکنگاری برای مورّخان اندیشۀ روحانی که به متون عربی دسترسی ندارند، مرجعی علمی، برای مسلمانان غیرعربزبان منبعی برای آگاهی و ایمان، و برای غیرمسلمانان، فرصتی مغتنم و دری گشوده بر شناخت روی فرهنگ اسلامی است.

میشل لاگارد استاد زبان عربی و تفسیر قرآنی در مؤسّسۀ پونتیفیکالِ مطالعاتِ عربی، و اسلامشناسی رم (PISAI) است. او در جامعۀ کشیشانِ سفید عضویت دارد و در سال ١٩٩۶ اندکس تفسیر کبیر فخرالدین رازی، در سالهای ٢٠٠٠، ٢٠٠١ و ٢٠٠٢ کلّ کتاب الموافیق عبدالقادر الجزایری را ترجمه کرده است و مقالات و ترجمه‌های متعدّدی در نشریات مختلف دارد. کیشل لاگارد در سال ٢٠٠۵ جایزه شارجه، فرهنگ عربی را از سازمان یونسکو دریافت کرده است.

comments

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بنویسید

message
message
message

نظرات شما

نظری برای این مطلب ثبت نشده است